آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

چگونه ویژگی های پلیمر جهان را تغییر می دهد؟

در ادامه می‌خوانید

همه ما حداقل یکبار در طول عمر خود نام واژه «پلیمر» را شنیده­ایم اما از چیستی و ساختار آن آگاهی نداریم. در یک مثال ساده می­توان نشان داد که پلیمرها هر روز در زندگی ما نقش مهمی را ایفا می­کنند برای مثال  DNA بدن انسان نوعی پلیمر به شمار می­آید یا کلاژن و پروتئین از پلیمرهای موجود در طبیعت هستند اما پلیمرهایی نیز وجود دارند که در نیمه دوم قرن 19 به دست بشر ساخته شده­اند. پس می­توان آن­ها را به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد. حال برای بیان معنای دقیق و ویژگی­های پلیمر و کاربرد آن­ها ادامه این مطلب را در وب‌سایت پیک نیک برندینگ دنبال کنید و با ما همراه شوید.چگونه ویژگی¬های پلیمر جهان را تغییر می¬دهد؟

پلیمر چیست؟

«برزلیوس» شیمیدان سوئدی برای اولین بار واژه پلیمر را به زبان آورد و علم را دستخوش تغییرات جدیدی کرد و در سال 1953 هرمان استودینگر با اشاره به ماکرومولکول­ها جایزه نوبل را دریافت کرد. علم پلیمر از رشته­های جدیدی به شمار می­آید که در قرن بیستم شکوفا شد.

در واقع واژه پلیمر از دو بخش «پلی» به معنای چند و «مر» به معنای قطعه یا بخش تشکیل شده است. در تعریف این واژه آمده است که پلیمرها موادی هستند که از تعداد بسیاری واحدهای تکرارشونده تشکیل شده­اند و زنجیره­ای از اتم­های کربن و هیدروژن هستند که معادل فارسی آن بسپار است.

همان‌طور که پیش­تر اشاره شد پلیمرها را می­توان دسته­بندی کرد و ویژگی­های پلیمر را در آن­ها بررسی نمود. در دسته‌بندی رایج  پلیمرها به لحاظ منشأ، به دو دسته طبیعی و مصنوعی طبقه­بندی می­شوند. پلیمرهای طبیعی موادی هستند که از موجودات زنده قابل استخراج هستند، مانند پلی‌ساکاریدهایی نظیر سلولز و نشاسته و همچنین پروتئین­هایی مانند ژلاتین، کلاژن و نوکلئیک اسید که مواد ساخته شده از این نوع پلیمرها سازگاری زیادی با طبیعت دارند.

اما پلیمرهای مصنوعی که پلاستیک در واقع نامی است برای پلیمرهایی که به دست انسان ساخته شده‌اند. این دسته از پلیمرها در طی فرایندهایی که مواد پایه آن­ها نفت و گاز طبیعی است، ساخته می­شوند مانند پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن و از رایج­ترین آنها می­توان به پلی‌استر یا نایلون اشاره کرد.

پیش از ادامه مطلب ویژگی‌های پلیمر، ابتدا به بیان چند اصطلاح می­پردازیم:

  • مونومر: کوچک‌ترین جزء تکرارشونده پلیمر نامیده می­شود.
  • پلیمریزاسیون: فرایندی که در طی واکنش­های شیمیایی، مونومرها به هم متصل می­شوند و یک مولکول بزرگ پلیمر را تشکیل می­دهند.

پلیمرها چگونه دسته¬بندی می¬شوند؟

پلیمرها چگونه دسته­ بندی می­شوند؟

علاوه بر تقسیم‌بندی پلیمرها به لحاظ منش، می­توان آن­ها را به شیوه­های دیگری نیز دسته‌بندی کرد که ما به مهم­ترین و رایج‌­ترین آن­ها می­پردازیم:

  • پلیمرها به لحاظ ساختار
  • پلیمرها به لحاظ کاربرد
  • پلیمرها به لحاظ واکنش حرارتی
  • پلیمرها به لحاظ ساختار

این دسته از پلیمرها بر اساس «ساختار زنجیره مولکولی» به چهار دسته خطی، شاخه‌ای، متصل  عرضی و شبکه­ای طبقه‌بندی می­شوند.

  • پلیمرها به لحاظ کاربرد

این پلیمرها را می­توان به چهار دسته طبقه­بندی کرد:

  • پلاستیک: نیروی مولکولی آن­ها بین الیاف و لاستیک بوده و با گرما و فشار به مواد سخت و سفت تبدیل می­شوند.
  • لاستیک: پلیمرهایی با خاصیت کشسانی که در ساختار آن­ها را «آمورف» تشکیل می­دهد.
  • الیاف: خواص کششی بسیار بالا دارد که طول آن­ها باید حداقل 100 برابر عرض­شان باشد.
  • رزین: از نمونه رایج این پلیمرها می­توان به چسب اشاره کرد که به شکل مایع بوده و برای افزایش استحکام کاربرد دارد.
  • پلیمرها به لحاظ واکنش حرارتی

از این طریق پلیمرها را می­توان به سه دسته ترموپلاستیک، ترموست و الاستومر تقسیم‌بندی کرد:

  • ترموپلاستیک: ترموپلاستیک یا گرمانرم که با افزایش حرارت نرم و در هنگام سرما سفت و سخت می­شود. در واقع نوعی پلاستیک است که از رزین­های پلیمری تشکیل شده که از مهم­ترین ویژگی­های پلیمر در این دسته انعطاف‌پذیری ­است و در صنایع خودروسازی، بسته‌بندی، لوله­های منعطف و… کاربرد دارد.
  • ترموست­ها: این نوع پلیمر که با نام گرماسخت نیز شناخته می­شود در اثر افزایش دما و در طی واکنش­های شیمیایی سخت می­شود و وزن مولکولی آن­ها افزایش میابد.
  • الاستومر: از ویژگی­های پلیمر الاستومر این است که در برابر اسیدهای معدنی، نمک­ها و قلیاها مقاوم است و برای پوشش تانک­ها و مخازن استفاده می­شود.

خواص و ویژگی­های پلیمر

خواص پلیمر بر اساس نوع دسته­بندی آن­ها متفاوت است اما به طور کلی انعطاف­پذیر، مستحکم، مقاوم در برابر خوردگی و شکنندگی و عایق الکتریسیته هستند. همچنین سبکی، شفافیت و ارزان بودن را می­توان از دیگر ویژگی­های پلیمر دانست. اما همه ویژگی آن­ها در همین چند مورد خلاصه نمی­شود چرا که خواص حرارتی، حرارتی رسانایی، مکانیکی و نوری آن­ها کاربرد فراوان دارد.

اما در کنار همه این­ها، پلیمرها محدودیت­هایی نیز دارند. برای مثال با افزایش دما می­سوزند، نقطه ذوب مشخص ندارند و در دمای محیط جامد می­شوند. همچنین در مقابل باکتری­ها، اشعه ماورا بنفش و اکسیژن نمی­توانند از خود مقاومتی نشان بدهند. با این حال برخی از این محدودیت­ها را می­توان در جهتی مثبت استفاده کرد و محدودیت را به فرصتی جدید بدل کرد.

کاربرد پلیمرها

 

کاربرد پلیمرها

از ویژگی­های پلیمر در طیف وسیعی از صنایع استفاده می­شود. یکی از موارد مهم آن در صنایع غذایی مانند بسته‌بندی مواد غذایی و ظروف یکبار مصرف به خصوص ظروف یکبار مصرف گیاهی است که در طی سال­ها سازگاری خود را با محیط‌زیست نشان داده و با تولید پلاستیک­های زیستی به طبیعت وفادار مانده­اند.

از دیگر کاربردهای مهم پلیمرها در صنایع نساجی و استفاده از الیاف پلیمری است که برای تولید لباس­های فضانوردی، کفش و لباس­های محافظ استفاده می­شود. صنایع دیگری که از ویژگی­های پلیمر بهره­مند شده­اند، موارد زیر را می­توان نام برد:

  • حمل‌ونقل­های ریلی، هوایی و عمومی
  • مهندسی پزشکی و نانو پلیمرها
  • عمران
  • صنایع نظامی و جنگ‌افزارها
  • صنایع و تجهیزات پتروشیمی

کلام آخر

نقش، کاربرد و ویژگی­های پلیمر برای نسل­های بعدی، آینده بزرگی رقم خواهد زد به خصوص اگر از این مواد کاربردی در جهت حفظ طبیعت استفاده شود و تولید پلاستیک­ها با منش نفت را کاهش دهد. در این مطلب از وب‌سایت پیک‌نیک برندینگ تلاش بر این بوده تا شما را با پلیمرها آشنا کرده تا گامی برای آشنایی شما با این ماده کاربردی برداریم. از اینکه تا پایان این مقاله ما را همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید