آخرین مطالب مجله پیکنیک

بهترین ظروف یکبار مصرف سوپرفرش در سال 1403

بهترین های ظروف یکبار مصرف سوپرفرش در سال 1403

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

پوشش‌های مایع، کلیدی برای سهولت بازیافت

در ادامه می‌خوانید

لیکویی گلاید، مایع جدیدی که بسته‌بندی‌ها را لغزنده می‌کند تا تمام مواد حاوی آن به‌طور کامل تخلیه شوند.

لیکویی گلاید (LiquiGlide) که در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) توسط یکی از بنیانگذاران پروفسور کریپا واراناسی و دیو اسمیت توسعه یافته است، پوشش‌های سفارشی خاصی ارائه می‌دهد که به مواد سطحی می‌چسبند تا لغزنده‌تر شوند. وقتی لیکویی گلاید به‌صورت داخلی در قالب‌های بسته‌بندی مانند بسته‌بندی‌های لوله‌‌ای استفاده می‌شود، می‌تواند از ضایعات باقی‌مانده از محصولات چسبناک جلوگیری کند، هم مقدار محصول موجود را بهینه ‌کند و هم به اطمینان از آماده بودن بسته‌بندی برای بازیافت کمک می‌کند.

‌دن ریپی در لیکویی گلاید، در مورد پتانسیل این فناوری و همچنین معنای مشارکت اخیر این شرکت با کولگیت برای برنامه‌هایش در چندین برنامه کاربردی صحبت می‌کند.

یک پایه شیمیایی

به گفته ریپی: بنیانگذاران ما چشم‌اندازی برای حذف اصطکاک بین رابط‌های مایع و جامد داشتند تا ضایعات را به حداقل برسانند و محصولات، فرآیندها و فناوری‌های جدید و بروز را در سراسر صنایع فعال کنند. این موضوع آنها را به اختراع و توسعه «چارچوب علمی برای پایداری» سوق داد. سطوح آغشته به مایع، اختراعی که پایه و اساس لیکویی گلاید شد.

بنارس و اسمیت ویدئویی از بیرون رفتن سس کچاپ از بطری، برای نشان دادن هدف اصلی این فناوری، تهیه کردند. سپس لیکویی گلاید را با هدف تجاری‌سازی این فناوری تأسیس کردند كه مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت. ریپی می‌گوید، بنیانگذاران می‌خواستند با نشان دادن امکانات آن در نوآوری و بسته‌بندی محصول، این فناوری را در سراسر صنایع در دسترس قرار دهند.

لیکویی گلاید پوشش‌های پایدار و لغزنده را برای تثبیت روان‌کننده‌ها ارائه می‌دهد. به‌عنوان بخشی از الگوریتم ترمودینامیکی اختصاصی لیکویی گلاید، مایع با سطوح جامد و بافتی پوشیده می‌شود که می‌توان آن را از طریق میل ترکیبی شیمیایی و مویینگی تثبیت کرد (پدیده‌ای که در آن مایع به‌طور خودبه‌خود در یک فضای باریکي مانند لوله به دلیل فعل و انفعالات مولکولی از دیوار سطح داخلی بالا می‌رود یا پایین می‌آید). پوشش مایع در طول زمان توسط بافت سطح ثابت می‌شود، که مؤلفه اصلی لیکویی گلاید را ایجاد می‌کند: سطوح لغزنده بادوام که به مایعات چسبناک اجازه می‌دهند به‌راحتی حرکت کنند.

فناوری لیکویی گلاید را می‌توان برای طیف وسیعی از مواد و کاربردهای سطحی مختلف استفاده کرد. به‌عنوان مثال برای استفاده در محصولات بهداشتی و زیبایی مانند خمیردندان، و همچنین محصولات غذایی مانند سس، پنیر خامه‌ای و سس سالاد در نظر گرفته شده است.

ریپی توضیح می‌دهد: روکش‌های فرموله‌شده سفارشی از مواد معمولی استفاده می‌کنند که با استانداردهای ایمنی مواد غذایی و دارویی دقیق مطابقت دارند، بدون اینکه بر کیفیت محصول تأثیر بگذارند. تجهیزات استاندارد و کاربردي می‌توانند در فرآیندهای تولید در هر مقیاسی ادغام شوند.

راحتی مصرف‌کننده با پیچ‌و‌تاب پایدار

همانطور که ریپی اشاره می‌کند، افزایش مصرف، همیشه برای کره زمین چالش‌هایی ایجاد می‌کند. بنابراین لیکویی گلاید با هدف بهبود نتایج زیست‌محیطی برای آنچه که ادعا می‌کند بیش از 100 میلیارد بسته پلاستیکی فروخته شده در سال حاوی مایعات چسبناک برای کاربردهای مختلف از لوازم آرایشی گرفته تا محصولات غذایی و دارویی است، طراحی شده.

ریپی می‌افزاید: محصول باقی‌مانده در این بسته‌ها بیش از 5 میلیون تن زباله در سال را تشکیل می‌دهد. علاوه بر هدر رفتن محصول، وجود محصولات باقی‌مانده مانند مواد غذایی بر روی بسته‌بندی استفاده شده می‌تواند در بازیافت آن اختلال ایجاد کند و به‌طور بالقوه آلاینده‌هایی را وارد فرآیند کند. برخی از ظروف به مصرف‌کنندگان دستور می‌دهند تا قبل از قرار دادن آن در سطل بازیافت آن را بشویند یا تمیز کنند، مرحله‌ای که ممکن است نادیده گرفته شود، یا اگر مصرف‌کننده‌ها با این دستورالعمل گیج شوند یا به آن بی‌توجهی کنند، ممکن است حتی یک مورد قابل بازیافت را در محل دفن زباله قرار دهند.

به گفته ریپی: فناوری EveryDrop ضایعات محصول را حذف می‌کند و ظرفی تمیز و قابل بازیافت باقی می‌گذارد. همچنین فرصت‌هایی را برای محصولاتی ایجاد می‌کند که در حال حاضر در شیشه‌های سنگین فروخته می‌شود که ممکن است دارای هزینه‌های بالاتر و نیازمند حمل و نقل پرانرژی باشند یا بطری‌های پمپ که اغلب حاوی چند ماده هستند و به جداسازی برای بازیافت نیاز دارند. بطری‌ها یا لوله‌های دارای لیکویی گلاید به کمک آن‌ها می‌آید. تکنولوژی، به این معنی که آن‌ها می‌توانند «از مواد کمتری استفاده کنند که کاملاً قابل بازیافت هستند.»

علاوه بر این، ریپی می‌گوید: «مصرف‌کنندگان دائماً از دشواری بیرون آوردن تمام محصول از بسته‌بندی با غلت زدن یا برش لوله‌ها و بطری‌ها ناامید می‌شوند، و همچنین ظاهراً نگران ضایعات محصول باقی‌مانده و هزینه هستند. بنابراین، فناوری EveryDrop می‌تواند به تجربه‌ای روان‌تر و کارآمدتر با استفاده از این نوع بسته‌بندی کمک کند. در همین حال، عملکرد این فناوری به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند بسته‌بندی شفاف یا شفاف‌تری را ارائه دهند زیرا محصول به دیواره‌ها نمی‌چسبد و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد ببینند چقدر از مواد باقی‌مانده است و به راحتی آن را پس از اتمام بازیافت کنند.

از آزمایشگاه کالج تا همکاری کولگیت

وقتی نوبت به توسعه راه‌حل‌هایی برای بهبود تجربه مصرف‌کننده و پایداری می‌رسد، ریپی به ما می‌گوید: ما باید فراتر از نوآوری افزایشی فکر کنیم. ما به اختراع واقعی نیاز داریم. ابزارهایی که به ما امکان می‌دهند بازاندیشی کنیم و دوباره طراحی کنیم. مؤسسات آکادمیک مانند MIT می‌توانند زمینه مناسبی برای راه‌حل‌های پیشگامانه مانند لیکویی گلاید باشند که قوانین را تغییر می‌دهند و امکان تغییرات لرزه‌ای در نحوه رسیدگی به این چالش‌ها را فراهم می‌کنند.

به گفته ریپی، همکاری لیکویی گلاید با بازیگران کلیدی بازار نیز بسيار مهم است. اخیراً با کولگیت همکاری کرده است تا Colgate Elixir را راه‌اندازی کند، یک ظرف خمیر‌دندان شفاف PET که ابتدا در بهار 2021 در اروپا عرضه شد و اکنون در سراسر آمریکای شمالی گسترش خواهد یافت. کولگیت سه محصول را به‌عنوان بخشی از طیف Elixir ارائه می‌دهد: آدامس تقویت‌کننده، سفید‌کننده و سم‌زدایی خنک، که دارای فناوری  EveryDrop  برای بهینه‌سازی توزیع و بازیافت هستند.

ریپی می‌افزاید: علاوه بر اهمیت تأمین بودجه، مشارکت با صنعت می‌تواند چشم‌انداز ارزشمندی را برای اطمینان از اینکه هدف تحقیق حل مشکلات دنیای واقعی است، ارائه دهد و البته، این صنعت می‌تواند نقش مهمی در کمک به پذیرش فناوری‌ها در بازار داشته باشد.

مراحل بعدی

پس از همکاری با کولگیت، ریپی توضیح می‌دهد که لیکویی گلاید به‌دنبال گسترش دامنه فعالیت خود به پلتفرم سلامت و زیبایی است که در آن ما با شرکای خود برای تجاری‌سازی بسته‌بندی EveryDrop برای محصولاتی مانند کرم‌ها، لوسیون‌ها، ژل‌ها و نرم‌کننده‌ها کار می‌کنیم.

ریپی نتیجه‌گیری می‌کند: ما همچنین بر روی تعدادی از کاربردها در زمینه زیست‌پزشکی تمرکز کرده‌ایم که در آن فناوری ما می‌تواند نتایج و کیفیت زندگی بیماران را از طریق دستگاه‌هایی که مانعی برای پردازش، تولید و تحویل داروها و مواد زیستی چسبناک نمی‌شوند، بهبود بخشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید