آخرین مطالب مجله پیکنیک

بهترین ظروف یکبار مصرف سوپرفرش در سال 1403

بهترین های ظروف یکبار مصرف سوپرفرش در سال 1403

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

ساختار پلی استایرن چیست؟

در ادامه می‌خوانید

امروزه استفاده از ظرف یکبار مصرف بسیار رایج شده و اغلب افراد با نمونه‌ای از آن‌ها سروکار داشته‌اند. در این مطلب از پیک نیک برند قرار است شما را با ماده سازنده این ظروف و ساختار پلی استایرن آشنا کنیم.

آشنایی با ساختار پلی‌ استایرن

ساختار پلی‌ استایرن متشکل از یک ماده‌ ترموپلاستیک در صنعت پتروشیمی است که دارای طویل‌ترین زنجیره‌های کربنی بوده و با نام علمی n(C۸H۸) شناخته می‌شود. این ماده در دسته‌ فنیل‌ها قرار ‌می‌گیرد و زنجیره‌ شیمیایی منحصر به فردی دارد، همچنین دارای کربن‌ها و هیدروژن‌های زیادی است که با ترکیب هر تعداد استایرن آزاد یا مونومر‌های استایرن خاصیت کشسانی این ماده بیشتر شده و آن را به یکی از پرکاربردترین مواد پلیمری تبدیل کرده است.

ساختار پلی استایرن به گونه‌ای است که تحت شرایط پلیمریزاسیون به نوعی ماده با وزن مولکولی یکنواخت تبدیل شده و به بیانی ساده‌تر به ماده‌ای با مقاومت بالا در برابر آب یا بقیه‌ حلال‌ها تغییر یافته است.

 پلی استایرن و ویژگی‌های آن

این ماده دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر است:

  • یکی از ویژگی‌های این ماده چگالی آن است که تقریبا از ۱۰ تا ۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و این ویژگی تا حد زیادی به اندازه‌ آن بستگی دارد.
  • میزان شناور بودن بر روی آب یکی از ویژگی‌های دیگر آن است و همین امر باعث شده این ماده در مصارف صنعتی مورد استفاده‌ فراوانی قرار گیرد.
  • مورد دیگری که می‌توان در ساختار پلی استایرن به آن اشاره کرد میزان خالص بودن این پلیمر است که آن را به پلیمری با استحکام کششی زیاد تبدیل کرده و سبب شده به طور قابل توجهی این ماده در برابر ضربه مقاوم باشد.
  • این ماده نوعی عایق الکتریکی بسیار قوی به شمار می‌رود و در برابر هرگونه اسید یا بازی که رقیق شده است از خود مقاومت شیمیایی بالایی نشان خواهد داد.
  • توسط این ماده بسیاری از کالا‌های موردنیاز تولید می‌شود چون قالب‌بندی ‌آن راحت است و به سرعت شکل می‌گیرد.
  • ساختار پلی استایرن به گونه‌ای است که در برابر فوتولیز مقاومت بالایی دارد و در طبیعت به راحتی تجزیه نمی‌شود. اگرچه قابلیت بازیافت دارد اما با چگالی کم و حجم زیادی که دارد برای دفن فضای زیادی را اشغال می‌کند.

در کنار این ویژگی‌ها پلی استایرن معایبی را نیز دارا است، به عنوان مثال این پلیمر بسیار خشک و شکننده بوده از این رو به آن کریستال نیز می گویند. همچنین این ماده در برابر اشعه UV آفتاب مقاومت پایینی دارد و در درجه حرارت بالا به سرعت می‌سوزد و نیز در دمایی با نقطه ذوب 300 درجه از بین می‌رود.

ساختار پلی استایرن چیست؟

کاربردهای پلی استایرن

پلی استایرن دارای کاربردهایی به شرح زیر است:

  • یکی از کاربرد‌های این ماده استفاده از آن برای ساخت لوازم یکبار مصرف است.
  • شفافیت این ماده و مقاومت بالای آن از جمله مواردی در ساختار پلی استایرن هستند که آن را به پلیمری پرکاربرد در ساخت انواع لوازم آرایشی، بسته‌بندی‌ها، اسباب بازی‌های کودکان و نیز ماده‌ای مفید برای لوازم ورزشی تبدیل کرده است.
  • نوع مقاوم و مستحکم‌تر این ماده کوپلیمر نام دارد که با نام هایمپک نیز شناخته می‌شود و آن را به پلیمری با خاصیت ضربه‌پذیری زیاد تبدیل کرده است که در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و اغلب با محصولاتی به رنگ زرد تولید می‌شوند.
  • ابعاد بالای پلی استایرن از نظر ساختاری پایداری نسبتا زیادی دارند، همین ویژگی سبب شده تا برای قفسه‌های داخل یخچال، لوازم خانگی، طبقات و نیز ساخت تلویزیون مورد استفاده قرار گیرد.
  • ساختار این پلیمر با افزودن مقداری گرانول پلاستیک به EPS یا همان یونولیت تغییر می‌یابد که دارای ترکیبی با ذرات نرم و بزرگ‌تری است. به منظور مصارف مختلف از جمله عایق ساختمان در ساختمان‌سازی یا برای ایمنی ساختمان در برابر آتش‌سوزی کاربرد فراوانی دارد.

ساختار پلی استایرن و معرفی انواع آن

پلی استایرن در سه حالت معمولی، منبسط شده و مقاوم موجود است که برای افزایش میزان استحکام آن توسط ماده‌ای به نام پلی بوتادین پلیمریزه می‌شود و به همین روش از میزان شکنندگی‌ آن کاسته خواهد شد.

  • پلی استایرن معمولی یا همان GPPS یکی از انواع پلاستیک‌ها بوده که نام دیگر آن ترمو پلاستیک نیز است. کاربرد‌های گوناگون این پلیمر در صنایع مختلف مانند استفاده در بدنه اسباب بازی‌ها، رادیو، تلویزیون، وسایل الکتریکی آن را به پلیمری محبوب در بین بسیاری از مردم تبدیل کرده است. همچنین شکل‌پذیری بالا، قیمت پایین و رنگ شفاف آن سبب شده تا برای تولید ظروف یکبار مصرف بسیار مورد استفاده قرار گیرد.
  • نوع دوم این ماده پلی استایرن انبساطی است که شکل ساختاری آن زنجیره‌ای خطی دارد و از ترکیب مونومر پلی استایرن با آلکیل بنزین هیدروژن‌زدایی شده حاصل می‌شود و در دسته‌ ترموپلاست‌ها قرار می‌گیرد. اندازه‌ ذرات و نوع پوشش سطح این نوع ماده بسیار قابل توجه است و همین ویژگی‌ آن را به ماده‌ای کاربردی برای محصولاتی که در حین بسته‌بندی نیاز به دقت بالایی دارند تبدیل کرده است.
  • نوع سوم این ماده تزریقی است و ساختار پلی استایرن در این نوع به این نحوی شکل می‌گیرد که پلی استایرن مذاب را داخل قالب‌هایی اکسترود شده که تحت فشار گاز منبسط‌‌کننده مانند co۲ هستند تزریق می‌کنند. طی این فرایند ساختار آن شکلی سلولی و یکنواخت به خود می‌گیرد.

نتیجه گیری

در این مطلب با ساختار پلی استایرن آشنا شدید. این ماده اولیه در ظرف یکبار مصرف استفاده می‌شود و ویژگی‌ها و کاربردهای فراوانی دارد که بیان نمودیم‌. برای تهیه انواع ظروف همچون یکبار مصرف گیاهی و … می‌توانید با شماره‌های وب سایت پیک نیک برند تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید