آخرین مطالب مجله پیکنیک

بهترین ظروف یکبار مصرف سوپرفرش در سال 1403

بهترین های ظروف یکبار مصرف سوپرفرش در سال 1403

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

برای غذاهای نذری از چه ظروفی استفاده کنیم؟

در ادامه می‌خوانید

طبق بررسی‌ کارشناسان، بهترین ظروف برای مجالس افطاری و غذاهای نذری که موجب حفظ سلامت روزه‌داران و نیز جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست می‌شود، ظروف قابل استفاده مجدد درب‌دار، ظروف گیاهی و ظروف آلومینیومی است. 

ماه رمضان یک مناسبت مذهبی است که به عبارتی بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به‌عنوان ماه مهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود. اعمال خاصی در این ماه انجام می‌گیرد. ماه رمضان از گذشته تاکنون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و آئین‌ها و مناسبت‌های خاصی در این ماه در میان مسلمانان به‌ویژه ایرانیان مرسوم است.

ماه رمضان فصل داغ نذورات مختلف است. یکی از کارهایی که در این ایام انجام می‌شود، افطاری دادن و پخت غذاهای نذری است. تهیه غذاهای نذری کار ساده‌ای نیست، چرا‌که برای پخت غذا در حجم زیاد و توزیع آن باید نکاتی بسياري را رعایت كرد.

استفاده از ظروف یکبارمصرف با توجه به آسانی و سهولت برای توزیع خوراکی‌های نذری، در اين ايام به‌طور چشمگیري افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی مثلا استفاده از ظروف نامرغوب و بی‌کیفیت به صرف قیمت پایین و ریختن غذای نذری داغ داخل آنها،‌ سلامت افراد به خطر می‌افتد. حالا چطور باید ظروف مناسب را انتخاب کنیم؟ و رعایت چه نکاتی هنگام خرید و استفاده از این ظرف‌ها ضروری است؟

ظروف مورد نیاز برای توزیع غذاهای نذری

برای تدارک یک برنامه نذری، علاوه بر برنامه‌ریزی برای جمع‌و‌جور کردن مواد غذایی و خبر کردن کسانی که قرار است با کمک کردن در نذری شما شریک شوند، باید یک فکر اساسی برای ظرف و ظروف هم کرد. چه از نوع یکبار مصرف‌اش، چه از جنس‌های دیگر.

ظروف یکبار مصرف

همه می‌دانند که ریختن مواد غذایی داغ در ظرف‌های یکبار مصرف، ضرر دارد و هر ظرفی برای هر ماده غذایی‌ مناسب نیست. اما به‌خاطر مزایای زیادی که این ظروف، از نظر راحتی در مصرف دارند، می‌توان گفت استفاده از آنها در زندگی امروز اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، نکاتی وجود دارد که باید قبل از خرید و هنگام مصرف به آنها توجه شود.

ظروفی که به‌طور عمده برای غذا استفاده می‌شود، دو نوع است، یکی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، و دیگری ظروف فوم. استفاده از ظروف یکبار مصرف فوم، برای غذاهایی که برنج دارد، رایج شده است.

اما ظروفی که در این حوزه قابل استفاده هستند:

لازم به ذكر است که ظروف آلومینیومی، ظروف گیاهی و همچنین لیوان‌های کاغذی محصولات مناسب‌تری برای غذاهای گرم یا داغ هستند.

اگر نذرتان آش، حلیم یا شله‌زرد است، باید قبل از اینکه مواد نذری را تهیه کنید، اندازه ظرف نذری را بدانید؛ چون ظروف یکبار مصرف درب‌دار سایزهای مختلفی دارد و ظرفیت آنها متفاوت است. ظروف درب‌دار مخصوص نذری، در برابر حرارت مقاوم هستند و مواد سمی به داخل غذا اضافه نمی‌کنند. به علاوه قابل استفاده در مایکروویو و گرم کردن مجدد نیز می‌باشند.

اگر نذر چای، شیر یا شیر کاکائوی داغ دارید، از لیوان‌های کاغذی یا سلولزی استفاده کنید. لیوان‌های سلولزی، در برابر حرارت مقاومند و از مواد طبیعی تهیه شده‌اند.

برای غذاهای برنجی از ظروف گیاهی، آلومینیومی و یا کاغذی که زیست‌تخریب‌پذیر بوده و مواد سمی را در غذای شما آزاد نمی‌کنند، استفاده کنید.

برای برگزاری مجالس افطار و سفره افطاری می‌توانید از سفره‌های نایلونی و یا سفره‌های کاغذی استفاده کنید که نیاز به پاک کردن نداشته و در شرایط کرونا از بهترین گزینه ها محسوب می‌شوند.

ضمن استفاده از ظروف یكبار مصرف گیاهی و كاغذی نسبت به جمع‌آوری و مدیریت پسماندها اقدام كنید. شما می‌توانید با تهیه كیسه‌های بزرگ زباله، پسماندهای مهمانی خود را به‌صورت جداگانه جمع‌آوری کنید تا مورد بازیافت قرار گیرند.

زمان نگهداری غذای نذری در یخچال حداکثر 2 روز است. متخصصین تغذیه اعلام کرده‌اند که غذای نذری را بیش از 2 روز در یخچال نگه ندارید، می‌توانید در صورت امکان آن را بین خانواده‌های نیازمند یا آسایشگاه‌های سالمندان و مراکز بهزیستی پخش کنید و یا در فریزر بگذارید. در صورت تمایل برای قرار دادن در فریزر نگرانی نخواهید داشت زیرا ظروف قابل استفاده مجدد قابلیت قرار گرفتن در فریزر و مایکروویو را نیز دارا می‌باشند و شما می‌توانید پس از خارج کردن از فریزر بدون تغییر ظرف، غذای خود را در مایکروویو گرم کنید

اگر شما می‌خواهید تغییرات کوچکی در زندگی خود ایجاد کنید تا بتوانید علاوه بر رسیدن به ثواب افطاری دادن و غذای نذری، به محیط زیست نیز کمک کنید، باید از ظروف مناسبی برای مراسم خود استفاده کنید. وقتی تعدادی از عادات قدیمی خود را با عادات جدید عوض می‌کنید، می‌توانید در راه کمک به محیط زیست موثر باشید و در این بین در پول خود صرفه‌جویی کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که از ظروف قابل استفاده مجدد در نذری‌های خود استفاده کنید. هنگام استفاده از ظروف قابل استفاده مجدد، چند مزیت اصلی وجود دارد که باید بدانید.

شما در هزينه خود صرفه‌جویی می‌کنید

با استفاده از ظروف قابل استفاده مجدد، در صورت استفاده یا خراب شدن نیازی به تعویض آنها نخواهید داشت.  این امر به‌ویژه در مورد بطری‌های آب، ظروف نگهداری مواد غذایی و سایر اقلام معمول روزمره صادق است. با سرمایه‌گذاری در برخی از این موارد ضروری روزمره، در دراز‌مدت در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

شما به محیط زیست کمک می‌کنید

یکی از بهترین مزایای استفاده از اقلام قابل استفاده مجدد این است که با کاهش ضایعات به محیط زیست کمک می‌کنید. این واقعاً یک تمرین ساده است که می‌توانید آن را به سبک زندگی خود اضافه کنید تا دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنید. ظروف قابل مصرف مجدد به مبارزه با آلودگی، کاهش ضایعات و کاهش مصرف انرژی که معمولاً هنگام ایجاد مواد جدید استفاده می‌شود، کمک می‌کند. این امر نیاز به ساخت پلاستیک اضافی را کاهش می‌دهد و منجر به افزایش استفاده از سایر مواد ایمن‌تر برای محیط زیست می‌شود.

زباله‌های پلاستیکی را کاهش می‌دهید

جایگزینی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با ظروف قابل استفاده مجدد می‌تواند کمک زیادی به کاهش آلودگی پلاستیکی در دریاها، رودخانه‌ها و پارک‌های ما کند. از آنجایی‌که پلاستیک نمی‌تواند تجزیه شود، به‌سادگی برای سال‌های آینده در آنجا می‌ماند و زیستگاه بسیاری از حیوانات را به‌خطر می‌اندازد و به کاهش کیفیت هوا کمک می‌کند.

شما از مواد ایمن‌تر استفاده می‌کنید

یک مزیت اضافی که بسیاری از مردم متوجه آن نیستند این است که از مواد ایمن‌تری نیز در خانه خود استفاده خواهند کرد. وقتی روی ظروف قابل استفاده مجدد با کیفیت سرمایه‌گذاری می‌کنید، ممکن است کمی بیشتر برای سرمایه‌گذاری هزینه کنید، اما تمام بازده را دریافت خواهید کرد. ظروف قابل استفاده مجدد با پلاستیک‌های باکیفیت ساخته می‌شوند که به محتویات یا شخصی که از آنها استفاده می‌کند آسیبی نمی‌رساند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید