آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

اولین بطری نوشیدنی ساخته شده از 100٪ پلاستیک گیاهی، به استثنای درپوش و برچسب، که با استفاده از فناوری های آماده برای مقیاس تجاری ساخته است

در ادامه می‌خوانید

مسابقه برای تجاری سازی بطری های پلاستیکی گیاهی در جریان است.

گروه Suntory ژاپن نمونه اولیه بطری Orangina را ساخته است که کاملاً از مواد گیاهی ساخته شده است. در همین حال، کوکاکولا گفت بطری پلاستیکی 100٪ گیاهی آن برای تولید در مقیاس تجاری آماده است.

به اصطلاح «بطری گیاه» مدت‌هاست که عرضه می‌شود، و هنوز واقعاً اینجا نیست، اما گروه سانتوری ژاپن و شرکت کوکاکولا در حال نزدیک ‌تر شدن به دستیابی آن به دست مصرف ‌کنندگان تشنه هستند.

Suntory گفت که با ایجاد نمونه اولیه بطری PET کاملاً از مواد 100٪ گیاهی به نقطه عطفی دست یافته است. نمونه های اولیه برای برند Orangina تولید شدند که Suntory در بیشتر نقاط جهان به جز ایالات متحده که متعلق به Keurig Dr Pepper است و آب معدنی آن Suntory Tennensui در اختیار دارد.

سانتوری که به عنوان گامی حیاتی در جهت دستیابی به حذف پلاستیک بکر مبتنی بر نفت از عرضه جهانی PET تا سال 2030 توصیف می‌شود، گفت که این پیشرفت حاصل همکاری نزدیک به یک دهه آن با شرکت فناوری پایدار Anellotech، مستقر در Nanuet، نیویورک است.

از خرده چوب و ملاس گرفته تا پلاستیک PET از 70٪ اسید ترفتالیک (PTA) و 30٪ مونو اتیلن گلیکول (MEG) تشکیل شده است. نمونه اولیه بطری گیاهی Suntory با ترکیب پارازایلن گیاهی Anellotech که از تراشه های چوب به دست آمده است و به PTA گیاهی تبدیل شده است و MEG گیاهی از قبل موجود ساخته شده از ملاس ساخته شده است که Suntory در Suntory خود از آن استفاده کرده است. برند Tennensui در ژاپن از سال 2013.

طبق گفته Suntory، هر دو PTA و MEG از زیست توده و مواد اولیه حاصل می شوند که با زنجیره غذایی رقابت نمی کنند.

تخمین زده می‌شود که بطری‌های گیاهی کاملاً قابل بازیافت در مقایسه با بطری‌های بکر مشتق شده از نفت، انتشار کربن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دیوید سودولسکی، رئیس و مدیر عامل شرکت Anellotech گفت: مزیت رقابتی پارازایلن تولید شده با Bio-TCat Anellotech، کارایی فرآیند آن است. او اضافه کرد که از یک فرآیند کاتالیزوری حرارتی تک مرحله‌ای استفاده می‌کند و مستقیماً از زیست توده به مواد آروماتیک – بنزن، تولوئن و زایلن – می‌رود و امکان کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای را در مقایسه با پارازایلن مشتق‌شده از فسیل در تولید PET فراهم می‌کند. انرژی فرآیند توسط خود ماده اولیه زیست توده تولید می شود.

Suntory جدول زمانی خاصی را برای تجاری سازی بطری 100٪ گیاهی ارائه نکرده است، به جز اینکه گفته است که قصد دارد این کار را “در اسرع وقت برای رسیدن به هدف بطری PET کاملاً پایدار 2030 خود انجام دهد.”

کوکاکولا: فناوری نشان‌دهنده تغییر مرحله‌ای در دوام تجاری مواد زیستی است

شرکت کوکاکولا اولین بار در سال 2015 در نمایشگاه اکسپو میلان، بطری های PET را که کاملاً از مواد تجدیدپذیر ساخته شده بودند، در صحنه جهانی قرار داد. در اکتبر سال جاری، “اولین بطری نوشیدنی ساخته شده از 100٪ پلاستیک گیاهی، به استثنای درپوش و برچسب، که با استفاده از فناوری های آماده برای مقیاس تجاری ساخته شده است” رونمایی کرد. (سانتوری ترکیب درپوش و برچسب روی بطری گیاهی خود را فاش نکرد. با این حال خاطرنشان کرد که “سبک ترین درب بطری، نازک ترین برچسب بطری و سبک ترین بطری PET تولید شده در ژاپن تا به امروز را ایجاد کرده است. .”)

همچنین، تأسیسات WM شیکاگو به عنوان مرکز بازیافت سال 2021 انجمن ملی زباله و بازیافت (NWRA) نام گرفت و به عنوان محل آزمایشی این فناوری عمل کرد.

WM همچنین انتظار دارد که بسیاری از شبکه تاسیسات بازیافت باقی مانده خود را ارتقا دهد. MRF ها در هیوستون، کلیولند، وودین ویل، WA، و الکریج، MD، به طور کامل در حال بازسازی هستند، و 29 MRF موجود در حال حاضر با فناوری پیشرفته و همچنین ظرفیت تکمیلی مجهز شده اند یا در حال حاضر هستند.

این سرمایه گذاری های بازیافت نقش مهمی در تعهد WM به پایداری ایفا می کند و به حمایت WM از اقتصاد دایره ای کمک می کند و در عین حال به مشتریان WM کمک می کند تا به اهداف بازیافت و زیست محیطی دست یابند. از سال 2019، بازیافت انواع خاصی از پلاستیک مانند پلی پروپیلن (PP شماره 5) تا 40 درصد افزایش یافته است، از جمله مواردی مانند بطری های شامپو و دارو، فنجان ماست، لوسیون های مراقبت از پوست و ظروف دئودورانت.

نمونه اولیه بطری جدید کوکاکولا از پارازایلن گیاهی (bPX) ساخته شده است. این با استفاده از فرآیند توسعه یافته توسط مدیسون، Virent مبتنی بر WI، که bPX را به اسید ترفتالیک گیاهی (bPTA) تبدیل می‌کند، تولید می‌شود. به عنوان اولین ماده بسته بندی نوشیدنی حاصل از bPX تولید شده در مقیاس نمایشی، کوکاکولا بر این باور است که این فناوری جدید نشان دهنده یک تغییر مرحله ای در قابلیت زیست مواد زیستی تجاری است. کوکاکولا افزود: bPX برای این بطری با استفاده از شکر از ذرت تولید شده است، اگرچه این فرآیند به انعطاف پذیری در مواد اولیه کمک می کند.

فرآیند bMEG، که کوکاکولا با علم و فناوری Changchun Meihe مالکیت مشترک دارد، نیز ساده شده است و طبق گزارش‌ها اجازه می‌دهد تا انواع مختلفی از مواد تجدیدپذیر برای مواد اولیه استفاده شود. کوکاکولا توضیح داد که bMEG معمولاً با تبدیل نیشکر یا ذرت به بیواتانول به عنوان یک ماده واسطه تولید می‌شود که متعاقباً به بیواتیلن گلیکول تبدیل می‌شود. اکنون منابع قند می توانند مستقیماً MEG تولید کنند که در نتیجه فرآیند ساده تری را به همراه دارد. UPM، اولین دارنده مجوز این فناوری، در حال حاضر در حال ساخت یک مرکز تجاری در مقیاس کامل در آلمان است تا مواد اولیه چوب سخت دارای گواهی شده و پایدار که از کارخانه چوب بری و سایر جریان های جانبی صنعت چوب گرفته شده است را به bMEG تبدیل کند.

دانا برید، مدیر تحقیق و توسعه جهانی، بسته بندی و بسته بندی گفت: “هدف ما برای PET گیاهی استفاده از محصولات کشاورزی مازاد برای به حداقل رساندن ردپای کربن است، بنابراین ترکیبی از فناوری هایی که شرکا برای تجاری سازی آورده اند، با این استراتژی مناسب است.” پایداری، شرکت کوکاکولا

همانطور که در مقاله ی بالا خواندید، با پیشرفت علم و تکنولوژی روز به روز راهکارهای جدیدتری در خصوص روش صحیح بسته بندی وبازیافت مواد پلاستیکی به جهان ارائه میشود  و همه بر این تلاش اند که با استفاده از تکنولوژی، کم ترین میزان آسیب و تخریب پذیری را برای محیط زیست داشته باشند.

امید است با تولید ظروف گیاهی و هم چنین تولید ظروف با قابلیت بازیافت بتوانیم ، قدم های روشنی در امر صحیح بسته بندی و رضایت مصرف کنندگان گرامی برداریم .

ترجمه و گردآوری : سایه اقبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید