آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

چرا به بسته بندی پلاستیکی احتیاج داریم؟

در ادامه می‌خوانید

در زندگی روزمره‌ی ما بسته‌بندی‌های پلاستیکی کارکرد مهمی پیدا کردند. در زیر به تعدادی از دلایل این موضوع می پردازیم:

  • محافظت: از مواد غذایی در برابر آلودگی محیط، رطوبت، گازها، میکرو ارگانیسم‌ها و حشرات و همچنین در زمان حمل و نقل محافظت می کند.
  • حفظ و نگهداری: محصولات را برای مدت بیشتری سالم نگه می دارد.
  • حمل و نقل: حمل و نقل را در مسافت‌های طولانی امکانپذیر می کند. بطوریکه امروزه به انواع محصولات غیر محلی دسترسی داریم.
  • نمایش اطلاعات: بسته بندی های پلاستیکی امکان چاپ و نمایش اطلاعات محصول را فراهم کرده است.
بدون بسته بندی پلاستیکی چه میکردیم؟

بسته بندی پلاستیکی مهمترین محافظ مواد غذایی است. ضایعات مواد غذایی به نسبت بسته بندی آن تاثیر قابل توجهی در آلودگی محیط زیست دارد.

بسته‌بندی پلاستیکی این امکان را برای همه فراهم کرده تا محصولات، مسافت بیشتری طی کنند، مدت بیشتری در قفسه‌ها بمانند و اطمینان حاصل کنیم مواد غذایی کمتری به هدر می‌رود. از آنجایی که برای تولید مواد غذایی هزینه و منابع بیشتری صرف می شود لذا صرف هزینه برای بسته بندی آن نه تنها کار بیهوده‌ای نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است.

همچنین می‌توان مایعات، ژل‌ها و پودرها را از طریق بسته‌بندی پلاستیکی در سرتاسر جهان حمل کرد و باعث رونق تجارت جهانی شد.

انواع مختلفی از پلاستیک وجود دارد که عملکردهای متفاوتی دارند. از جمله این ویژگی‌ها میتوان به فود گرید بودن، انعطاف‌پذیری، شفافیت، رنگ‌پذیری و قابلیت قرارگیری در مایکروویو و فریزر اشاره کرد. باید قبول کنیم که ظروف پلاستیکی ایده‌آل‌ترین مواد برای بسته‌بندی انواع مختلفی از نیازهای مدرن هستند. بدون پلاستیک تامین تمام ویژگی‌هایی که عنوان شد بعلاوه حمل و نقل محصول بسیار دشوار و گاهی غیرممکن می شد.

مزایای بسته بندی پلاستیکی

آیا در بسته‌بندی زیاده‌روی کرده‌ایم؟

میزان مواد مورد استفاده برای بسته بندی طی سال‌های 2004 تا 2014  کاهش یافته است. شواهد نشان می‌دهد میانگین وزن بسته‌بندی مواد غذایی 28 گرم کاهش یافته است. این اتفاق در نتیجه فناوری های پیشرفته رخ داده که باعث می شود بسته‌بندی‌های مشابه با مقادیر کمتری مواد تولید گردد؛ مانند  ظروف جداره نازک. همچنین در کشورهای توسعه یافته مقرراتی وضع شده که مقدار مواد مورد استفاده برای بسته‌بندی را بدون آسیب زدن به عملکرد آن کاهش دهد.

از دیگر سو بسته‌بندی پلاستیکی یکی از مولفه‌های اصلی کاهش تاثیر زیست محیطی چرخه عمر یک محصول است. بعلت راندمان بالای تولید محصولات پلاستیکی در مقایسه با دیگر متریال نظیر شیشه می‌توان گفت به مقدار بسیار زیادی از هدر رفت منابع نیز جلوگیری می‌شود. منظور از هدر رفت منابع در اینجا شامل آسیب به محیط زیست مثل گازهای گلخانه‌ای و کربن است. هرچند باید به باقیمانده مواد پلاستیکی که در رودخانه‌ها و دشت‌ها مشاهده میشود هم اشاره کرد. البته این عواقب زیانبار زیست محیطی نیازمند توجه جدی ارگان های دولتی و سیاست‌گذار است که مطمئن شوند فرآیند جمع‌آوری و بازیافت مواد پلاستیک بطور دقیق و کامل انجام می‌شود.

بسته‌بندی پلاستیکی

چرا از پلاستیک استفاده می کنیم؟

برای اینکه برای بسته بندی مناسب است. محافظ محصول است و از آن حراست می‌کند. بسته بندی پلاستیکی این عملکرد را بصورت عالی انجام می‌دهد و بسیاری مزایای دیگر را برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و جامعه به ارمغان می‌آورد. در زیر به مزایای دیگر پلاستیک اشاره می‌کنیم:

  • راندمان تولید: در فرایند تولید بسته‌بندی پلاستیکی گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید شده و انرژی کمتری مصرف می‌گردد. بدون آن باید 2 الی 3 برابر بیشتر انرژی مصرف می‌کردیم. (منبع)
  • ایمنی: پلاستیک در برابر شکستن مقاوم است. این امر باعث می شود حتی برای استفاده کودکان نیز خطری نداشته باشد.
  • بهداشتی: پلاستیک محصولات را از آلودگی دور نگه ‌میدارد. علاوه بر آن بعلت اینکه بدون حضور هیچ انسانی می‌تواند مهر و موم شود برای بسته‌بندی‌های پزشکی بسیار مناسب است.
  • وزن سبک: بسته‌بندی پلاستیکی بسیار سبک است و نسبت به گزینه‎‌های دیگر حجم بسیار کمتری می‌گیرد.
  • دوام: بسته بندی پلاستیکی بسیار با دوام است. حتی ظروف بسته بندی جداره نازک از منابع کمتری استفاده کرده و فضای کمتری برای حمل و نقل اشغال می کند.
  • تطبیق‌پذیر: ظروف پلاستیکی با روش‌های مختلفی قابل تولید است.آنها را می توان با سیستم تزریق و یا ترموفرمینگ تولید کرد. این بدان معناست که می توان از آن برای بسته بندی انواع محصولات نظیر سس و رب در رنگ ها و طرح‌های متنوع استفاده نمود.
  • قابل بازیافت: بسته‌های پلاستیکی می‌توانند بارها و بارها برای تولید محصولات جدید بازیافت شوند.

منبع: British Plastic Federation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید