آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

هر آنچه باید درباره پلاستیک های زیستی PHA بدانید

در ادامه می‌خوانید

استفاده روزافزون بشر از پلاستیک و مشتقات آن و کاربرد وسیعی که در زمینه­‌های مختلف از ظروف و لوازم آشپزخانه تا پنجره­‌های هواپیما دارد، غیرقابل‌انکار است. پلاستیک نسبت به چوب، فلز، سنگ و … جدیدتر بوده و به علت تنوع، وزن مناسب، قیمت و استحکام جایگاه بالاتری از مواد دیگر کسب کرده ­است.  اما در کنار همه ویژگی­‌های مفید، تنها با یک مشکل گریبان‌گیر بشر شده که آن هم تجزیه‌ناپذیری و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آن است.

در سال­‌های اخیر با افزایش کاربرد پلاستیک، مشکلات بیشتری برای محیط‌زیست و درنتیجه جامعه و نسل­‌های آینده ایجاد شده، اما از طرفی دل کندن از این ماده کاربردی و مستحکم غیرممکن است! پس راه‌حل چیست؟

در نهایت با پیشرفت روزافزون علم شیمی و پلیمرها، پلیمری به نام پلی هیدروکسی آلکانوآت (PHA)  که از میکروارگانیسم­ها تولید می­شود، پا به عرصه طبیعت می­گذارد تا بخشی از مشکلات به وجود آمده را حل کند. وب‌سایت پیک نیک برندینگ شما را به همراهی تا انتهای این مطلب دعوت می­کند تا از چیستی و ویژگی­‌های پلاستیک­‌های زیستی PHA  اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

هر آنچه باید درباره پلاستیک های زیستی PHA بدانید

بررسی ساختار پلاستیک­‌های زیستی PHA

در مقایسه با سایر پلاستیک­‌هایی که مشتق شده از نفت هستند، پلاستیک­‌های زیستی PHA از پلیمر‌های طبیعی و از دسته ترموپلاستیک بوده و در حضور میزان بالای کربن و کمبود عناصری مانند اکسیژن، فسفر و نیتروژن تولید می­شوند. به طور کلی برای تولید این پلیمرها با بهره­گیری از شیوه­‌های کشاورزی، 2 روش اصلی وجود دارد:

  1. استخراج مستقیم پلیمرها از توده زیستی گیاه که پلیمر‌های این روش شامل فیبر، چربی و پروتئین‌‌های گیاهی هستند.
  2. موادی که با انجام فرایند‌هایی نظیر هیدرولیز و تخمیر به عنوان مونومر پلیمر در صنعت قابل استفاده هستند. در این دسته مونومر‌های زیستی می­توانند توسط موجودات زنده به پلیمر تبدیل شوند که نمونه آن پلی هیدروکسی آلکانوآت است.

پس به طور کلی می­توان گفت این پلاستیک­ها ساختار گیاهی دارند و از زیست توده­‌هایی نظیر چربی و روغن گیاهان، ذرت و نشاسته تشکیل شده­اند. همچنین پلیمر­‌هایی باکتریایی و سازگار با محیط‌زیست هستند و به‌خاطر شباهت با مواد اولیه پلاستیک، جایگزین مناسبی برای این مواد هستند.

البته به طور کلی پلاستیک­‌های زیستی ماده جدیدی نیستند و از دهه 1850 شناخته شده­ بودند و در سال 1862 محصولاتی با ساختار نیترات سلولز تولید و به بازار عرضه شدند. اما امروزه به سبب نیاز و مشکلات جدی نظیر گاز‌های گلخانه‌ای و گرم شدن زمین، بیشتر مورد توجه قرار می­گیرند.

از دیگر نکات قابل‌تأمل در ساختار پلاستیک­‌های نفتی، پیوند قوی میان مونومرها و طویل بودن مولکول‌‌های پلیمر است که تجزیه این مواد توسط موجودات تجزیه‌کننده را در طی سال­ها با مشکل مواجه می­کند. در مقابل، تولید پلاستیک از منابع طبیعی باعث سهولت در تجزیه کامل مواد، بین 2 تا 6 ماه می­شود و با وجود خواص شیمیایی و فیزیکی مشابه با پلاستیک، پلاستیک مصنوعی ندارد. به همین علت استفاده از پلاستیک­‌های PHA  راهی تازه در صنایع بسته­بندی و ظروف یکبار مصرف، کشاورزی، پزشکی و … باز کرده است.

ویژگی و کاربرد¬‌های متنوع پلاستیک¬‌های زیستی PHA

ویژگی و کاربرد­‌های متنوع پلاستیک­‌های زیستی PHA

کاربرد گسترده پلاستیک­‌های زیستی را نمی­توان در یک یا دو مورد خلاصه کرد. این پلیمر حالتی سخت و سفتی پلی‌کربنات (PC) و پلی‌آمید 6 (PA6) را داراست و قابلیت زیستی 100 درصد دارد. در نتیجه از پرکاربردترین مصارف آن در صنایع غذایی و تولید ظروف یکبار مصرف به‌خصوص ظروف یکبار مصرف گیاهی است و از آنجایی که امروزه مصرف­کنندگان و توزیع­کنندگان ارزش زیادی برای محصولات تجزیه‌پذیر، کمپوست پذیر و بازیافت قائل هستند، ظروف پلاستیکی گیاهی مورد توجه  قرار گرفته است. ظروف یکبار مصرف ساخته شده از این ماده می­تواند کیفیت غذا را به خوبی حفظ کرده و کنشی میان مواد غذایی و ظرف رخ نمی­دهد. درنتیجه تأثیر بسزایی در سلامت مصرف‌کننده داشته و سازگار با محیط‌زیست است.

از دیگر کاربرد­‌های پلاستیک­‌های زیستی PHA  می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع بسته­بندی نظیر انواع ظروف یکبار مصرف، ظروف آشپزخانه، کیسه­‌های پلاستیکی
  • صنایع کشاورزی
  • صنعت پزشکی مانند ایمپلنت­‌های دندان‌پزشکی و بسته­بندی دارویی و…
  • لوازم منزل، آشپزخانه، جالباسی و…

چرا از پلاستیک­‌های زیستی استفاده کنیم؟

نکته حائز اهمیتی که هم­اکنون می­خواهیم درباره پلاستیک­‌های زیستی PHA به آن بپردازیم این است که فواید مهم این ماده چیست و چرا باید آن­ را تهیه کنیم؟ آیا در کنار فواید معایبی هم دارد؟ اکنون نگاهی به فواید و معایب  پلاستیک‌های زیستی می­پردازیم تا میزان اهمیت و کاربرد آن­ها را دریابیم:

فواید پلاستیک­‌های زیستی PHA عبارت‌اند از:

  • به حداقل رساندن آسیب به طبیعت در هنگام تولید
  • افزایش عمر مواد غذایی و حفظ کیفیت آن­ها
  • توانایی تبدیل به کمپوست
  • تولید این نوع پلیمر توسط طیف وسیع موجودات زنده در طبیعت
  • توانایی تجزیه بیولوژیکی به CO2
  • قابلیت بازیافت

اما پلاستیک­‌های زیستی می­توانند مانند هر ماده­ دیگری معایبی داشته باشند. البته این نکته قابل ذکر است که معایب آن در مقایسه با فواید، آسیب جدی به طبیعت وارد نمی­کند و ارزش استفاده از آن­ها را کاهش نمی­دهد. اما با این حال ذکر همه نکات مهم درباره این ماده نسبتاً جدید در زندگی انسان، اهمیت زیادی دارد.

اما معایب استفاده از پلاستیک­‌های زیستی PHA نیز به صورت زیر است:

  • هزینه بالا در تولید پلاستیک­‌های زیستی
  • خواص فیزیکی و مکانیکی ضعیف­تر در مقایسه با پلاستیک­‌های نفتی
  • استحکام کمتر نسبت به پلاستیک­‌های نفتی
  • عدم امکان تجزیه این نوع پلاستیک در هر شرایطی مکانی و تجزیه­پذیری در دما، رطوبت و نور مخصوص به خود

لازم به ذکر است راه­حل تولیدکنندگان برای کاهش هزینه، ­افزایش استحکام و بهینه‌سازی خواص زیست سازگاری، جایگزینی برخی مواد با منابع کربن ارزان­تر یا استفاده از محیط کشت ارزان برای تولید ظروف یکبار مصرف زیستی است.

چرا از پلاستیک¬‌های زیستی استفاده کنیم؟

سخن پایانی

استفاده از منابع تجدیدپذیر در زندگی انسان دیگر موضوع جدیدی به شمار نمی­آید و امروزه افراد علاوه بر سلامت خود به بهداشت مواد غذایی و مهم­تر از آن، حفظ محیط‌زیست که منبعی مهم برای زندگی انسان است، اهمیت می­دهند.  وب‌سایت پیک نیک برندینگ این مطلب را با هدف قدردانی از شما به‌خاطر توجه به منابع زیستی و آشنایی شما با پلاستیک­‌های زیستی PHA  که به منظور حفظ کره زمین و موجودات زنده است، به نگارش درآورده و امید است این مطلب برای شما سودمند واقع شده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید