آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی

در ادامه می‌خوانید

در کشورهای توسعه یافته تحقیقات متنوعی با دو هدف کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی مواد پلاستیکی و حل مشکلات بهداشتی در زمینه تهیه مصنوعات بسته‌بندی در صنایع غذایی و کشاورزی از پلیمرهای گیاهی صورت گرفته است. در حال حاضر هم این پلیمرها در کشورهای اروپایی به طور گسترده‌ای در بسته‌بندی مواد غذایی به شکل یک بار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجایی که امروزه کشورمان ایران با زباله‌های پلاستیکی به عنوان یک عامل غیرقابل کنترل در محیط زیست درگیر است، تولید و استفاده از ظروف گیاهی می‌تواند نقطه عطفی در کاهش آلودگی‌های محیطی باشد. برای آشنایی بیشتر با مزایای ظروف گیاهی و همچنین معایب آن‌ها، تا انتها این مقاله از وب سایت پیک نیک برندینگ ما را همراهی بفرمایید.

استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی چه لزومی دارد؟

مشکلات تولید بیش از حد پلاستیک در جهان، آلودگی محیط زیست و افزایش تعداد مطالعات در خصوص اثرات سوء پلاستیک‌ها و تأثیرات آن بر سلامت مصرف‌کنندگان، موجب شده است تا با افزایش آگاهی مردم جنبه‌های زیان‌بار  تولیدات پلاستیکی به گوش جهان مدرن برسد و تغییرات عمده‌ای در خصوص نحوه تولید ظروف یکبار مصرف، استفاده و مدیریت آن‌ها پدید بیاید. در چنین مواقعی مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی اهمیت پیدا خواهند کرد چرا که جایگزینی  کاربردی و مناسب به جای ظروف پلاستیکی هستند.

صنعت خدمات غذایی نیز امروزه با چالش‌های بزرگی مواجه است چرا که بخش بزرگی از سفارش‌ها به شکل آماده و بیرون‌بر هستند. به علت همه‌گیری بیماری کرونا، سفارش‌های غذای آماده افزایش پیدا کرده است در کنار این موضوع، بالا رفتن آگاهی عمومی در خصوص آلودگی‌های ‌پلاستیکی و کاهش استفاده از آن‌ها نیز موجب شده است تا تمایل به خرید ظروف گیاهی بیشتر از گذشته شود. در ادامه با مزایای ظروف گیاهی و معایب آن آشنا می‌شوید پس تا انتها با ما باشید.

معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی

تمامی ظروف یکبار مصرف در کنار مزایا خود، معایبی نیز دارند که ما در این قسمت می‌خواهیم برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. این موارد عبارتند از:

هزینه بالای تحقیق و توسعه

برای پیدا کردن یک فرمول مناسب هزینه و زمان زیادی نیازمند است. بسیاری از کشورهای پیشرفته برای دانشمندان خود مبالغ هنگفتی را در نظر می‌گیرند تا مناسبت‌ترین فرمول را برای ظروف یکبار مصرف گیاهی پیدا نمایند. این هزینه که توسط دانشگاه و دولت متقبل می‌شود، به افراد محقق، اساتید و دانشجویان دکترا تعلق می‌گیرد. همچنین در کنار این مورد، در اختیار قرار دادن امکاناتی نظیر آزمایشگاه مجهز به محققان نیز امکان انجام آزمایشات بی‌شمار و متعددی را فراهم می‌سازد.

عدم دورریزی ظروف گیاهی در آب‌های آزاد

یکی از معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی این است که با این که تجدیدپذیر هستند و در طبیعت تجزیه می‌شوند، اما نمی‌توان آن‌ها را به راحتی در آب‌های آزاد دور ریخت. بسیاری از این ظروف به علت وزن سبک روی آب شناور باقی مانده و تجزیه نمی‌شوند. پس بهتر است این ظروف در سطل زباله ریخته شوند.

نیاز به تجهیزات پرهزینه

یکی از نقاط ضعف بیوپلاستیک‌ها، نیاز به پردازشگرهای سنتی پرهزینه است چرا که برای تجزیه نیاز به دمای بالا در مقیاس صنعتی پیدا می‌کنند. در کنار مسئله هزینه، نیاز به در دسترس بودن این تجهیزات نیز مشکل‌ساز است.

نیاز به زمین‌های زراعی

ظروف گیاهی از منابع تجدیدپذیر تهیه می‌‌شوند که تولید آن‌ها وابسته به زمین‌های زراعی برای تهیه مواد طبیعی است. خرید این منابع مانند ذرت موجب رونق کشاورزی و کاهش نرخ بیکاری در آن می‌شود اما از آن طرف زمین‌های زراعی بسیاری نیز در خدمت تولید ذرت به کار گرفته خواهند شد.

مزایای ظروف گیاهی

با توجه به مشکلاتی که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارند، امروزه کاربرد ظروف گیاهی بیشتر از پیش شده است. به علت قابلیت تجزیه‌پذیری در خاک این گونه مواد اثرات زیست محیطی نیز ندارند پس می‌توانند با خیال آسوده‌تری مورد استفاده قرار بگیرند. عدم برهم کنش ماده غذایی و این ظروف باعث شده است تا بتوان از آن‌ها برای انواع غذا و مایعات گرم و روغنی استفاده کرد.

از مزایای ظروف گیاهی می‌توان به این مورد اشاره کرد که به مدت ۶ ماه مانند برگ گیاهان در خاک پوسیده شده و به چرخه طبیعت برمی‌گردند.

مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی

از دیگر مزایای این ظروف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگار با محیط زیست هستند.
  • عاری از هرگونه مواد مضر و سمی هستند.
  • در صورت تماس با غذای داغ هیچ واکنش منفی از خود بروز نمی‌دهند.
  • از مواد اولیه تجدیدپذیر سالانه ساخته می‌شوند.
  • به مواد اولیه نفتی وابستگی ندارند.
  • موجب تقویت و توسعه صنعت کشاورزی می‌‌شوند.
  • در فرایند تولید، مصرف انرژی کم‌تری دارند.
  • در صنایع بسته‌بندی غذایی و کشاورزی کاربرد دارند.

کلام آخر

در این مقاله از وب سایت پیک نیک برند، سعی کردیم شما را با معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی و همچنین مزایای آن‌ها آشنا کنیم. به طور کلی تمامی محصولات در کنار یکدیگر فواید و مضراتی دارند اما در مواردی مزایا بر معایب چیره خواهد شد که موجب می‌شود استفاده از آن گروه  در صنایع مختلف افزایش پیدا کند.

اگر شما هم از این ظروف زیاد استفاده می‌کنید و یا به دلیل نحوه کسب‌وکارتان، ارتباط گسترده‌ای با انواع مختلف ظروف یکبار مصرف دارید، توصیه ما به شما استفاده از ظروف گیاهی است که می‌توانند بهترین گزینه برای مصارف مختلف باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان ما نیز کافی است با شماره‌ھای درج شده در سایت تماس بگیرید. همکاران ما در تلاش‌اند تا بهترین راهنمایی‌ها را در اختیار شما قرار دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید