آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

متریال و جنس لیوان کاغذی چیست و چگونه ساخته می شود؟

در ادامه می‌خوانید

امروزه ظروف یکبار مصرف یکی از پرکاربردترین وسایل بوده و هر روز استفاده از آن‌ها بیشتر می‌شود به همین علت شرکت‌های تولیدکننده به دنبال ایجاد تنوع در طرح، مدل و … هستند و تولیدات خود را روز به روز افزایش می‌دهند. یکی از انواع این ظروف لیوان کاغذی است.

شاید برای همه ما این سوال پیش بیاید که متریال و مواد اولیه لیوان کاغذی چه چیزهایی هستند؟ این مواد چگونه در تماس با مایعات گرم و سرد هیچگونه تغییر شکل و حالتی نمی‌دهند؟ ما در این مطلب از پیک نیک برند سعی داریم اطلاعات کاملی را در مورد مراحل ساخت لیوان کاغذی، مزایا و معایب استفاده از آن‌ها را در اختیارتان بگذاریم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مراحل ساخت لیوان یکبار مصرف کاغذی

مواد اولیه تشکیل‌دهنده لیوان‌های کاغذی یکبار مصرف، کاغذ است، این محصولات از خمیر‌های کاغذی به وجود آمده‌اند. باید گفت جنس کاغذ استفاده شده در این محصولات با کاغذ‌های معمولی متفاوت هستند. معمولا کاغذهای معمولی در مواجه با مایعات خیس و با گذشت اندک زمان خمیر می‌شوند. اما کاغذ‌های مورد استفاده در تولید این محصولات به طور اختصاصی برای لیوان‌های یکبار مصرف تولید می‌شوند.

مراحل ساخت این لیوان‌ها از ابتدا با قطع درختان و تولید تراشه‌های چوبی بسیار کوچک برای ایجاد خمیر کاغذ شروع می‌شود و در ادامه این لیوان‌ها به دو روش تولید می‌گردند که عبارتند از:

  • تولید از طریق سیستم نیمه فرمینگ
  • تولید از طریق سیستم ترمو فرمینگ

بررسی  متریال و مواد اولیه لیوان‌‌ کاغذی یکبار مصرف و نحوه ساخت آن‌ها

مواد اولیه لیوان کاغذی و ساخت آن به شرح زیر است:

خمیر کاغذی استفاده شده در ساخت لیوان کاغذی

یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه ساخت این لیوان‌ها، خمیر کاغذی است که در تولید آن مراحل مختلفی طی می‌شود. در هر مرحله از ساخت دقت بسیار زیادی را باید به کار گرفت تا محصول نهایی با ظرافت بالایی تولید گردد. متریال و جنس لیوان کاغذی از لحاظ کیفیت دارای تنوع زیادی هستند.

خمیر به کار گرفته شده در ساخت لیوان کاغذی یکبار مصرف را به پلی اتیلن آغشته می‌نمایند، این ماده باعث می‌شود که محصول خاصیت ضدآب به خود بگیرد. معمولا  کاغذها به کار گرفته شده در ساخت لیوان کاغذی به صورت رولی هستند.

متریال و جنس لیوان کاغذی چیست؟ و چگونه ساخته می شود

چاپ طرح بر روی لیوان‌ها

برای چاپ طرح بر روی این کاغذ‌ها ابتدا آن‌ها را برش می‌زنند. برش اولیه این لیوان‌ها توسط دستگاه‌های خاصی به نام دایکات انجام می‌شود و در نهایت کاغذ برش خورده و چاپ طرح بر روی آن انجام شده که به این کاغذها استروک می‌گویند.

کاغذ پالپ

به خمیر‌های کاغذی کاغذ پالپ هم می‌گویند که این کاغذ‌ها معمولا از جنس سلولز چوب هستند. از مواد اولیه لیوان‌های یکبار مصرف باگاس است. لیوان‌هایی که معمولا از این ماده اولیه ساخته می‌شود کم‌ترین مقدار ضرر را دارد و نسبت به لیوان‌های کاغذی کارایی بیشتری نیز دارند‌. باگاس ماده اولیه ساخت لیوان‌های گیاهی بوده که معمولا از باقیمانده ساقه نیشکر تولید می‌شوند. معمولا تمام متریال و مواد اولیه لیوان کاغذی از کشورهای چین، کره جنوبی، اندونزی و هندوستان وارد ایران می‌شود و کشور ما در تولید این کاغذ‌ها هنوز به خودکفایی لازم نرسیده است.

معایب استفاده از لیوان یکبار مصرف کاغذی

استفاده از لیوان‌های کاغذی معایبی را نیز به همراه دارد که این معایب شامل موارد زیر هستند.

  • برای تولید این ظروف یکبار مصرف نیاز به خمیر کاغذ در مقدار بسیار زیاد است در نتیجه تعداد بسیار زیادی درخت قطع می‌گردند.
  • کشور ایران در تهیه مواد اولیه ساخت این لیوان‌ها به خودکفایی کامل نرسیده است و نیازمند به واردات این مواد است.
  • از یک دستگاه تنها می‌توان در تولید یک نوع از این ظروف استفاده کرد.
  • این ظروف یکبار مصرف هزینه بالایی نسبت به مواد دیگر دارند.
  • از این لیوان‌ها نمی‌توان در مواردی نظیر محصولات لبنی استفاده نمود.

مزایای استفاده از لیوان کاغذی یکبار مصرف

استفاده از لیوان کاغذی مزایای بسیاری را به همراه دارد که شاید بتوان از سرعت بخشیدن به کارها در مهمانی‌های بزرگ و عدم نیاز به شستشو ظروف به عنوان اولین مزیت آن‌ها یاد کرد. در ادامه مزیت‌های بیشتر استفاده از لیوان کاغذی را بیان خواهیم کرد.

  • استفاده از این لیوان‌ها برای سرو نوشیدنی‌های داغ هیچگونه ضرری ندارد و مواد اولیه لیوان کاغذی به گونه‌ای بوده که با مواد غذایی واکنش شیمیایی نمی‌دهد.
  • مصرف این لیوان‌های کاغذی هیچگونه آلودگی زیست محیطی ندارد و باعث کاهش آلایندگی در محیط زیست هم نیز می‌شود.
  • این لیوان‌های یکبار مصرف تجزیه‌پذیر هستند.
  • نسبت به دیگر ظروف انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.
  • در مقابل حرارت ناشی از مایعات و مواد غذایی تا دمای ۹۰ درجه سانتیگراد مقاوم است.
  • بر روی سطح این لیوان‌ها امکان چاپ انواع تصاویر و تبلیغات نیز وجود دارد به همین دلیل از این لیوان‌ها در عرصه تبلیغاتی برای خدمات و یا محصولات مختلف استفاده می‌شود.
  • این لیوان‌های کاغذی نسبت به نوع پلاستیکی آن‌ها هیچگونه وابستگی به مواد نفتی و شیمیایی ندارند.
  • مدت زمان بازیافت لیوان‌های کاغذی نسبت به انواع دیگر لیوان‌های یکبار مصرف بسیار کم‌تر است.
  • قیمت این لیوان‌ها با توجه به مضر نبودن آن‌ها نسبت به نوع لیوان‌های گیاهی بسیار کم‌تر است.
  • استفاده از این لیوان‌ها اجازه هیچگونه رطوبتی و انتقال مایع داخل لیوان را به بیرون نمی‌دهد.

مزایای استفاده از لیوان کاغذی یکبار مصرف

کلام پایانی

امروزه با گسترش تکنولوژی سبک زندگی افراد دچار تحولات زیادی شده است. یکی از تحولات بزرگ زندگی امروزی استفاده از ظروف یکبار مصرف است که هر روز بر میزان استفاده از آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

استفاده از لیوان کاغذی یکبار مصرف هم همگام با دیگر ظروف بیشتر شده است و بهتر است افراد قبل از استفاده از این لیوان‌ها در مورد نحوه تولید و مواد اولیه لیوان کاغذی و تاثیرات آن‌ها بر سلامت بدن خود بیشتر بدانند.

در این مقاله از وب سایت پیکنیک برند ما سعی کردیم در مورد متریال و جنس لیوان کاغذی بیشتر صحبت کنیم تا شما با آگاهی کامل از اینکه آیا مصرف آنها برای سلامتی شما مضر است یا خیر خرید کنید.

منبع

wiki

1 دیدگاه در “متریال و جنس لیوان کاغذی چیست و چگونه ساخته می شود؟

  1. حیدر ،خاکپور گفت:

    درود و عرض احترام ، از ضایعات درخت مو چگونه میشه بهترین بهره‌برداری را انجام داد همچنین دستگاه مورد نیاز و محصول تولید شده.؟؟؟ لطفاً راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید