آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

تولید مواد بسته‌بندی با ضایعات آناناس

در ادامه می‌خوانید

تیمی از دانشمندان دانشگاه آلیکانته در اسپانیا ادعا می‌کنند که موادی برای بسته‌بندی مواد غذایی از ضایعات آناناس ساخته‌اند که می‌تواند ماندگاری را افزایش دهد. هدف نهایی این پروژه ایجاد یک فیلم خوراکی است و محققان در حال بررسی خواص افزایش عطر این ماده هستند.

گروهی از محققان از گروه شیمی تجزیه، تغذیه و علوم غذایی دانشگاه آلیکانته از اواخر سال 2021 بر روی پروژه‌ای با محوریت توسعه رایحه‌های زیستی طبیعی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی تازه و کاهش ضایعات مواد غذایی کار می‌کنند. هدف دستیابی به مواد پلاستیکی پایدار جدید با منشاء طبیعی است که از ضایعات آناناس، چه از بافت اصلی و چه از پوست، به‌دست می‌آیند و دارای سیستم‌های فعال طبیعی هم‌افزایی با عملکرد دوگانه باشند.

در این راستا، محققان به اولین نتیجه این پروژه دست یافته‌اند: ماده جدیدی حاوی ترکیبات طبیعی فعال با ظرفیت آنتی‌اکسیدانی.

مواد پلاستیکی نه‌تنها ظرفیت یکدست بودن را دارند، بلکه می‌توانند با مواد غذایی که ذخیره می‌کنند تعامل داشته باشند و ظرفیت نگهداری آن را افزایش دهند که در نتیجه ماندگاری آن افزایش می‌یابد.

این پروژه در حال حاضر در مرحله اعتبارسنجی با مطالعه تاثیر موادی است که برای کنترل خراب‌شدگی مواد غذایی تازه بسته‌بندی شده، مانند گوشت قرمز که چرخه عمر طولانی‌تری دارد، استفاده می‌شود. از سوی دیگر، این تحقیق، ترکیبات فعال تقویت‌کننده عطر را نیز مورد مطالعه قرار می‌دهد که از ضایعات آناناس نیز حاصل می‌شود و با هدف بهبود تجربه حسی مصرف‌کننده از طریق حس بویایی انجام می‌شود.

پروژه «توسعه رایحه‌های زیستی طبیعی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی تازه و کاهش ضایعات مواد غذایی» توسط محققان دپارتمان شیمی تحلیلی، تغذیه و علوم غذایی دانشگاه آلیکانته و با همکاری گروه Anecoop و با مشارکت محققان مراکز بین‌المللی سیگما کلرمون (فرانسه) و دانشگاه فنی پاناما انجام می‌پذیرد. به‌ویژه، گروه تحقیقاتی متشکل از مدرسان آنا بلتران و آرانتزازو والدس، از گروه شیمی تجزیه، تغذیه و علوم غذایی است.

به گفته والدس، هدف اصلی آنها توسعه فیلم‌های خوراکی با منشاء طبیعی است که با عصاره‌های آنتی‌اکسیدانی همراه شده و ظرفیت معطر به‌دست آمده از ضایعات آناناس برای کاربردهای بعدی در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی را دارا باشد.

در همین راستا، بلتارن گزارش می‌دهد که این باقیمانده‌ها می‌توانند منبع خوبی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بسیار مفید برای جلوگیری از زوال اکسیداتیو غذاهای چرب، و همچنین منبعی از عطر میوه‌ای شیرین و مفید برای ترکیب در محصولات غذایی و بسته‌بندی باشد که به‌عنوان یک افزودنی تقویت‌کننده عطر در غذا و نوشیدنی فعال است. این مواد كاربردي جديد به باقیمانده‌هایی که می‌تواند بیش از 50‌درصد وزن کل هر قطعه باشد، عمر دومی می‌بخشد.

به گفته این گروه تحقیقاتی، ضایعات مواد غذایی در جهان حدود 1.3 میلیارد تن در سال تخمین زده می‌شود. این واقعیت به‌معنای ظهور رو به رشد و نگران‌کننده برخی از مشکلات برای انسان است، زیرا همانطور که والدز توضیح داد، 8‌درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای، 20‌درصد مصرف آب شیرین و 30‌درصد از زمین‌های کشاورزی جهان را نشان می‌دهد. به‌طور کلی، اتلاف گسترده منابع و اثرات زیست‌محیطی مرتبط، بازیابی ضایعات غذایی را به یک استراتژی مهم کاهش زیست‌محیطی برای جلوگیری از زیان‌های اقتصادی و یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه پایدار تبدیل کرده است.

در این زمینه، ضایعات غذایی و بقایای مواد غذایی با منشاء گیاهی، مانند پوسته، ساقه، دانه یا سبوس حاوی اجزای بالقوه ارزشمندی مانند طعم‌دهنده‌ها، فیتوکمیکال‌ها و ترکیبات زیست‌فعال با خواص تغذیه‌ای، فعالیت ضد‌میکروبی و آنتی‌اکسیدانی مطلوب در توسعه بسیار ارزشمند است. بلتران نتیجه گرفت که مواد کاربردی جدید دارای اثراتی مفید برای نگهداری مواد غذایی هستند، بنابراین آنها راهکاری برای صنایع غذایی جهت کمک به جامعه با تولید ضایعات صفر، پرداختن به اهداف پایداری و ادغام در مفهوم اقتصاد چرخه‌ای هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید