آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

بسته‌بندی هوشمند: مرزی جدید برای مدیریت موثر زباله‌های پلاستیکی

در ادامه می‌خوانید

بسته‌بندی هوشمند چگونه ممکن است به‌عنوان مرز جدیدی برای مدیریت زباله‌های پلاستیکی ظاهر شود؟

آدیتی باسو، رئیس بازاریابی (FMI) Future Market Insights، چگونگی استفاده شرکت‌ها از زنجیره بلوکی، RFID و هوش مصنوعی را برای افزایش جمع‌آوری، دسته‌بندی و بازیافت زباله‌های پلاستیکی و تبدیل آن به کالای ارزشمندی که می‌تواند تغییرات محیطی و اجتماعی- اقتصادی را تسهیل کند، بررسی می‌کند.

بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی (NGO) به‌طور یکسان موافق هستند که پلاستیک‌های یکبار‌مصرف بیشترین سهم را در مسائل مربوط به مراقبت از محیط زیست به‌خود اختصاص می‌دهند. زباله‌های اقیانوسی، حیات دریایی آسیب‌دیده و محل‌های دفن متراکم، همه نشانه‌هایی از یک مشکل مدیریت پلاستیک هستند.

با انباشت زباله‌های پلاستیکی در خشکی و اقیانوس، علاقه به مواد بسته‌بندی جایگزین، مانند کاغذ، شیشه و فلزات که پلاستیک‌ها عمدتاً در چند دهه گذشته جایگزین شده‌اند، افزایش یافته است. با این حال، حتی زمانی که مقدار قابل‌توجهی از مواد بازیافتی استفاده می‌شود، این محلول‌های بدون پلاستیک اغلب دارای ردپای کربن بیشتری نسبت به پلاستیک‌های معمولی هستند.

در حالی‌که انتظار می‌رود بسته‌بندی پایدار در راس نگرانی‌های مصرف‌کنندگان در سال 2022 باقی بماند، بحث‌ها در مورد مدل‌های قابل استفاده مجدد پلاستیک و آینده پلاستیک‌های دور ریخته شده احتمالا داغ خواهد شد.

برای رفع این مشکل، شرکت‌های بسته‌بندی، نوعي بسته‌بندی هوشمند را معرفی می‌کنند که مدیریت، دسته‌بندی و جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی را برطرف می‌کند، چرخه‌ای بودن را ترویج می‌کند و ردپای کربن بسته‌بندی آنها را کاهش می‌دهد. طبق گزارش  (FMI)، تقاضا برای بسته‌بندی هوشمند در دهه آینده به 46.7 میلیارد دلار خواهد رسید.

 

آیا واقعا به بسته‌بندی هوشمند نیاز داریم؟

قرن بیست و یکم شاهد افزایش تصاعدی در پذیرش و استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی بوده است و در نتیجه مقدار زیادی زباله تولید می‌شود. زباله‌های پلاستیکی اکنون به‌عنوان یک خطر زیست محیطی در نظر گرفته می‌شوند. میکروپلاستیک‌ها اکنون در عمیق‌ترین نقطه اقیانوس یافت می‌شوند. همچنین، افزایش تولید اقلام پلاستیکی یکبار مصرف بر توانایی جهان برای بازیافت و استفاده مجدد تاکید کرده است.

طبق کتاب سفید  FMI، «بسته‌بندی هوشمند برای اقتصاد چرخه‌ای»، که با همکاری بسته‌بندی گراهام و اوری دنیسون تهیه شده است، حدود 9.2 میلیارد تن پلاستیک در سراسر جهان تولید شده است که تنها 9‌درصد از آن بازیافت می‌شود.

کشورهای در حال توسعه و کم‌درآمد به‌شدت تحت تأثیر آلودگی پلاستیکی قرار دارند، زیرا سیستم‌های بازیافت آنها به‌طور کلی ظرفیت پایینی دارد. اقتصادهای توسعه‌یافته نرخ بازیافت ضعیفی دارند و در تلاش برای بازیابی بسته‌بندی‌های پلاستیکی رها شده هستند. از سال 2022، یک‌چهارم زباله‌های پلاستیکی در سراسر جهان سوزانده می‌شود و 40‌درصد در محل‌های دفن زباله دفع می‌شود.

تولیدکنندگان برتر بسته‌بندی در تلاش هستند تا بسته‌بندی‌های هوشمندی را ارائه دهند که مستقیماً با مصرف‌کنندگان صحبت کند و آنها را در مورد نحوه استفاده از بسته‌بندی پلاستیکی، نحوه استفاده مجدد از آن و نحوه تولید جریان‌های جدیدی از بسته‌بندی‌های پلاستیکی بازیافتی پس از مصرف آموزش دهد.

برای جلوگیری از تولید زباله‌های پلاستیکی و مقابله با مشکلات جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی، کسب و کارها از راه‌حل‌های بسته‌بندی هوشمند مانند برچسب‌های  RFID، بارکدها، کدهای  QR، NFC، حسگرها و نشانگرها استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود فرصت‌هایی در استفاده از فناوری‌های دیجیتال ایجاد شود، به‌ویژه وقتی صحبت از دسته‌بندی زباله‌های پلاستیکی در سطح مصرف‌کننده می‌شود. غول‌های بسته‌بندی در حال پیش‌بینی استفاده از اینترنت اشیا، بلاکچین و هوش مصنوعی برای بهبود جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی، کارایی لجستیکی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و تجربه مشتری هستند.

با توجه به اینکه ظروف و بسته‌بندی بخش قابل‌توجهی از زباله‌های جامد شهری را تشکیل می‌دهند و 28.1‌درصد از کل تولید را تشکیل می‌دهند، بسته‌بندی پایدار همچنان یک امکان بسیار سودآور است.

 

بلاکچین جنگ علیه زباله‌های پلاستیکی را رهبری می‌کند

فناوری‌های مدرن برای کمک به هر مرحله از فرآیند مدیریت زباله‌های پلاستیکی، از تولید و ارزیابی دارایی گرفته تا انتقال و مبادله، در حال توسعه هستند.

برای بهبود جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های پلاستیکی، شرکت‌ها در حال ایجاد یک بانک پلاستیکی در اقتصادهای نوظهور هستند که زباله‌های بسته‌بندی را جمع‌آوری می‌کند و به اپلیکیشن مبتنی بر بلاکچین اعتبار می‌دهد. مصرف‌کنندگان می‌توانند زباله‌های بسته‌بندی پلاستیکی خود را به مراکز جمع‌آوری بیاورند و اعتباراتی را در زنجیره بلوکی خود دریافت کنند، که می‌تواند از طریق قراردادهای هوشمند در دستگاه تلفن همراه خود به آن دسترسی داشته باشد.

به‌عنوان مثال، استارت‌آپ هلندی Circularise یک راه‌حل بلاکچین ایجاد کرده است که یک سیستم قیمت‌گذاری دقیق برای هر ماده بازیافتی ارائه می‌دهد و می‌تواند تشخیص دهد که محصول چند‌بار بازیافت شده است. در مورد پلاستیک، اطلاعات مربوط به اجزای بازیافتی را با استفاده از سیستم Circularise و ردیاب توسعه یافته توسط شخص ثالث به صاحبان برند ارائه می‌دهد.

امکانات ارائه شده توسط بلاکچین بسیار گسترده است. بلاکچین که تسهیل‌کننده ایجاد و انتقال دارایی است، این فناوری می‌تواند هر قطعه بسته‌بندی پلاستیکی را با مشتری مرتبط کند و به آن به‌عنوان دارایی با ارزش پولی، اجتماعی و زیست محیطی آشکار نگاه شود.

 

به‌عنوان مثال، Empower  از توکن‌های بلاکچین برای تشویق بازیافت مبتنی بر کمک مالی استفاده می‌کند. آنها قول می‌دهند که به‌ازای هر یورو که توسط یک سازمان ارائه می‌شود، به‌اندازه وزن زباله‌های پلاستیکی را پاکسازی کنند.

بلاکچین همچنین امکان ایجاد یک «گذرنامه مادی» برای هر کالا را فراهم می‌کند که حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد ویژگی‌های بسته‌بندی، مانند ترکیب مواد، نسبت پلاستیک‌های بازیافتی، منشاء مواد یا حتی تعداد موارد است؛ دفعاتی که بازیافت شده است.

 

یافتن راه‌حل‌هایی برای مدیریت موثر زباله با  RFID

فناوری RFID یا شناسایی فرکانس رادیویی، نوید قابل توجهی برای کمک به کاهش ضایعات بسته‌بندی و افزایش بازیافت نشان داده است. از طریق تگ‌های  RFID، مصرف‌کنندگان اکنون می‌توانند با تعبیه یک برچسب کم‌هزینه با یک شناسه منحصر‌به‌فرد در داخل بسته‌بندی، به اطلاعات مربوط به استفاده از محصول، ذخیره‌سازی غذا، دستورالعمل‌های پخت و بازیافت محلی دسترسی داشته باشند.

RFID  همچنین می‌تواند برای تشویق مشتری استفاده شود. به‌عنوان مثال، یک سطل بازیافت هوشمند می‌تواند تعداد اشیا قرار داده شده در آن را شمارش کند و بر اساس میزان جمع‌آوری شده به مصرف‌کننده پاداش دهد. ترویج و پاداش دادن به رفتار مثبت تقریباً به‌طور قابل توجهی مؤثرتر از ایده‌های منفی پرداخت برای پرتاب است که از پرداخت هزینه برای حجم زباله‌های تفکیک نشده حمایت می‌کند.

علاوه براین، روش‌های بازگرداندن سپرده ممکن است برای مرتب‌سازی اولیه اقلام با توجه به هویت منحصربه‌فردشان ایجاد شود و احتمال آلودگی پلاستیک را کاهش دهد. اینله‌های RFID ممکن است روی سینی‌های پلاستیکی سیاه رنگ قرار داده شوند، که معمولاً برای غذاهای آماده استفاده می‌شوند و با استفاده از فرآیند طبقه‌بندی نزدیک به فروسرخ (NIR) که اکنون در مراکز بازیافت زباله شهری استفاده می‌شود، قابل جداسازی نیستند.

به‌عنوان مثال، آوری دنیسون ابتکاری به‌نام Algramo 2.0 را آغاز کرده است که از تراشه‌های RFID برای جمع‌آوری زباله‌های بسته‌بندی استفاده می‌کند. برچسب‌های RFID به جعبه چسبانده می‌شوند و بسته‌بندی را از طریق اپلیکیشن موبایل Algramo به پروفایل کاربر متصل می‌کنند. اینRFIDهای هوشمند با دوام و عملکرد عالی طراحی شده‌اند تا از چرخه عمر طولانی‌تری اطمینان حاصل کنند که به چرخه‌ای منظم و تأثیر خوبی بر محیط تبدیل می‌شود.

 

هوش مصنوعی، کلید اقیانوس‌های بدون پلاستیک؟

حجم عظیمی از زباله‌های پلاستیکی امروزی به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود و برای گیاهان و حیوانات آبزی ویرانی به‌بار می‌آورد. زباله‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها به ابعاد نگران‌کننده‌ای رسیده‌اند و باید در اسرع‌وقت با آنها برخورد کرد.

ربات‌های هوش مصنوعی ممکن است در تلاش‌های ما برای پاکسازی اقیانوس بسیار مفید باشند. ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی را می‌توان برای جست‌و‌جوی زباله‌های پلاستیکی انباشته شده در بالای آب یا زباله‌هایی که در کف اقیانوس انباشته شده است، به‌کار برد.

این روبات‌ها را می‌توان به‌صورت دسته‌ای مستقر کرد و این روش را هم سازنده‌تر و هم مقرون‌به‌صرفه‌تر کرد. همچنین می‌توان به سیستم هوش مصنوعی یاد داد که زباله‌های پلاستیکی را تشخیص داده و تفکیک کند تا بدون آسیب رساندن به تنوع زیستی دریایی برای بازیافت جمع‌آوری شود.

ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی مجهز به فناوری بینایی کامپیوتری ممکن است با اصلاح الگوریتم خود، تفکیک زباله‌های پلاستیکی را آموزش دهند. در مقایسه با مردم، این ربات‌ها می‌توانند سریع‌تر و طولانی‌تر کار کنند و زباله‌های پلاستیکی را با کارایی بیشتری مرتب کنند. ربات مجهز به هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بین 120000 تا 130000 دلار در سال صرفه‌جویی کند.

چشم‌انداز بسته‌بندی هوشمند

امروزه از هر 1000 دلاری که برای بسته‌بندی هزینه می‌شود، حدود 20 دلار آمریکا صرف بسته‌بندی هوشمند می‌شود و انتظار می‌رود این اعداد به سرعت افزایش یابد. بازار جهانی بسته‌بندی‌های هوشمند و پایدار در حال تجربه رشد ثابتی است که ناشی از تجاری‌سازی تدریجی اما قدرتمندی است و انتظار می‌رود بسته‌بندی هوشمند تا سال 2030، 5‌درصد از کل بسته‌بندی را تشکیل دهد.

در حالی‌که بسته‌بندی هوشمند با هدف اقتصاد چرخه‌ای تلاش می‌کند تا میزان ضایعات بسته‌بندی ایجاد شده را کاهش دهد، همچنین تاکید بیشتری بر کاهش هزینه‌های بازیافت و بازفرآوری وجود دارد.

شرکت‌های بسته‌بندی هستند که علایق مشتری را درک می‌کنند و همچنین با انتخاب‌های آنها در ارتباط هستند. این سازمان‌ها با نشان دادن استفاده مؤثر از راه‌حل‌های بسته‌بندی هوشمند در پرداختن به چالش‌های زیست‌محیطی و اجتماعی-اقتصادی، به‌عنوان نمونه پیشرو هستند.

 

در حال حاضر جهان با یک فرصت بزرگ برای استفاده از پتانسیل بسته‌بندی هوشمند برای ایجاد تجارب مشتری سفارشی‌تر و شخصی‌تر و در عین حال حفظ پایداری، فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید