آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

پوشش بیوپلیمری با خواص ضد‌میکروبی

در ادامه می‌خوانید

دانشمندان دانشگاه راتگرز، نیوجرسی، پوشش زیست‌پلیمری مبتنی بر نشاسته و تجزیه‌پذیر با مواد ضدمیکروبی طبیعی ساخته‌اند که طبق گزارش‌ها می‌تواند روی مواد‌غذایی اسپری شود تا در برابر آلودگی، فساد و آسیب حمل‌و‌نقل محافظت شود.
پژوهش راتگرز در مورد فناوری بسته‌بندی ضد‌میکروبی مبتنی بر زیست که با همکاری دانشمندان دانشگاه هاروارد و با حمایت مالی دانشگاه فناوری هاروارد-نانیانگ/ ابتکار نانوتکنولوژی پایدار سنگاپور انجام شد، این ماه در Nature Food منتشر شد.
محققان توضیح می‌دهند که پلیمر زیستی مبتنی بر نشاسته، ماده‌ای رشته‌ای تشکیل می‌دهد که می‌توان آن را با یک دستگاه گرمایشی که شبیه سشوار است، چرخاند و روی غذاهایی با اشکال و اندازه‌های مختلف، از آووکادو گرفته تا یک استیک، پیچید. پلیمر زیستی با فرآیندی به‌نام چرخش جت چرخشی متمرکز، تولید می‌شود.
به گفته محققان، پوشش زیستی را می‌توان با مواد ضد‌میکروبی طبیعی مانند روغن آویشن، اسید‌سیتریک و نایسین پوشاند. ظاهراً این پوشش به‌اندازه کافی قوی است تا در برابر خرابی از محصول محافظت کند و در عین‌حال میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا مانند ای‌کولای و لیستریا را نیز مهار کند.
محققان می‌افزایند که می‌توانند این «مواد هوشمند» را طوری برنامه‌ریزی کنند که به‌عنوان حسگر عمل کنند و سویه‌های باکتریایی روی غذا را فعال و از بین ببرند، که به‌طور بالقوه می‌تواند انتقال بیماری‌های ناشی از غذا را کاهش داده و خطر فساد را کاهش دهد. به‌عنوان مثال، این تحقیق به یک ارزیابی کمی اشاره می‌کند که ظاهراً نشان می‌دهد پوشش باعث افزایش عمر ماندگاری آووکادو تا 50درصد می‌شود.
علاوه بر این، طبق این مطالعه، پوشش را می‌توان با آب شست‌وشو داد و در عرض سه روز در خاک تجزیه می‌شود. محققان پوشش بیوپلیمری را یک راه‌حل مقرون به‌صرفه و مقیاس‌پذیر برای محافظت از سلامت انسان و کاهش استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی مواد‌غذایی مبتنی بر فسیل می‌دانند.
فیلیپ دموکریتو، مدیر مرکز تحقیقات نانو علوم و مواد پیشرفته، و کرسی هنری راتگرز در نانو علوم و مهندسی زیست محیطی در دانشکده بهداشت عمومی و انستیتوی علوم محیطی و بهداشت حرفه‌ای راتگرز، می‌گویند: ما می‌دانستیم که باید از بسته‌بندی مواد‌غذایی مبتنی بر نفت عبور کنیم و آن‌را با چیزی پایدارتر، زیست تخریب‌پذیرتر و غیر‌سمی جایگزین کنیم.
و ما در همان زمان از خود پرسیدیم: آیا می‌توانیم بسته‌بندی مواد غذایی را با قابلیتی طراحی کنیم که عمر مفیدی داشته باشد و ضایعات مواد غذایی را کاهش دهد و در عین حال ایمنی مواد غذایی را افزایش دهد؟
چیزی که ما به آن دست یافته‌ایم یک فناوری مقیاس‌پذیر است که به ما امکان می‌دهد پلیمرهای زیستی را که می‌توان به‌عنوان بخشی از اقتصاد چرخه‌ای از ضایعات مواد‌غذایی به‌دست آورد، به الیاف هوشمند تبدیل کرد که می‌توانند غذا را مستقیماً با آن بپیچند. این بخشی از نسل جدید بسته‌بندی مواد‌غذایی «هوشمند» و «سبز» است.
به‌نظر می‌رسد تحقیقات روی فیلم‌های بسته‌بندی مواد‌غذایی ضد‌میکروبی در سطح جهانی در حال گسترش است. در اوایل سال جاری، تیمی از دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ، سنگاپور و دانشگاه هاروارد بسته‌بندی ضد‌آب ساخته شده از نوعی پروتئین ذرت، زین، همراه با نشاسته، سایر پلیمرهای زیستی طبیعی و ترکیبات ضد‌میکروبی تولید کردند. طبق گزارش‌ها، بسته‌بندی میکروارگانیسم‌های مضر از‌جمله باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد، در حالی‌که ماندگاری میوه‌های تازه را دو تا سه روز افزایش می‌دهد.
محصولات جدید که بر پایه تحقیقات جدید دانشمندان تهیه می‌شوند و به سوی بسته‌بندی پایدار و سبز پیش می‌روند به کاهش مصرف ظروف یکبار‌مصرف کمک می‌کنند. این محصول به تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات کشاورزی برای جلوگیری از ضایعات کمک قابل‌توجهی می‌کند، برای بسته‌بندی سبزیجات به‌ویژه جهت استفاده در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها مناسب است، علاوه‌بر‌این مصرف‌کنندگان خانگی نیز می‌توانند میوه و سبزیجات را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کنند.

منبع: https://www-sciencedaily-com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید