آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

تولید زیست پلاستیک از پسماند حبوبات

در ادامه می‌خوانید

از دیر باز ، حبوبات و استفاده از آن ابتدا در صنعت کشاورزی و سپس در صنعت و وعده های غذایی روزمره ی تمام مردم جهان تعریف شد و مورد استفاده ی در زمینه ی غذایی، دارویی و غیره قرار گرفت .

سالانه میلیونها تُن پسماند حبوبات نظیر بقایای دانه های نخود سبز  در اروپا دور ریخته می شود و این در حالیست که مصرف این نوع حبوبات در وعده های غذایی مردم به شدت زیاد می باشد.

اکنون در کشور ایتالیا دانشمندان برای تولید نوعی زیست پلاستیکِ همساز با محیط از آن بهره می برند. این طرح در قالب یک برنامه پژوهشیِ اروپایی شکل گرفته است و وارد مرحله ی بررسی و تحقیق  شده است .

در یک مرکز آزمایشگاهی در پارمای ایتالیا، دانشمندان تلاش دارند به پسماندِ حبوبات کنسرو، زندگی و کارکردِ تازه ای ببخشند، چراکه این بقایا، حاوی فیبر و پروتئین گیاهیِ چشمگیری هستند. در این روش، حبوبات پس از شستشو، چرخ می شوند و سپس یک حلاّل طبیعیِ ویژه به آنها اضافه می شود.

اِلنورا اومیلتا، شیمیدانِ این آزمایشگاه درباره فرآیندِ کار می گوید: «پروتئین گیاهی در یک حلاّلِ واسطه حل می شود. بعد مرحله جداسازیِ مایع از جامد را داریم، یعنی جداسازی بخشِ حاویِ فیبر از محلول کلی. عصاره استخراج شده ممکن است حاوی مقداری نمک باشد، اما درصدِ پروتئین موجود در آن بسیار بالااست. چیزی نزدیک به هشتاد درصد..

از فیبرهای گیاهی برای تولید ترکیبات تازه استفاده می شود. پروتئینها ماده اصلی سازنده زیست پلاستیکها هست.
سمونا برونکو، مدیر فنی این پروژه می گوید: میزانِ خلوص، به ویژه خلوصِ پروتئین مهم است چراکه کیفیت و کاراییِ محصول نهایی یعنی زیست پلاستیک را افزایش می دهد. ما از پلیمرهای طبیعی استفاده می کنیم که در یک فرآیند ترکیبِ گرم با فیبر و پروتئین آمیخته می شوند و دانه هایی از زیست پلاستیک می سازند.

این فرآیند دو فایده محیطی دارد: نخست آنکه پسماندها بازیافت می شوند و دیگر اینکه به جای نفت، که ماده اصلی ساخت پلاستیک سنتی است، از منابع تجدید پذیر استفاده می شود و همین امر از فرسایش و نابودی زودرس منابع طبیعی جلوگیری به عمل می آورد.

کارگاهی در اسلوونی از چنین دانه هایی برای تولید آزمایشیِ گلدانهای کوچک بهره می برد. دانه های زیست پلاستیک در دستگاه تزریق قرار می گیرند، سپس به وسیله حرارت ذوب شده، در قالبهای ویژه شکل داده می شوند.

اِوا اشتراسر، یکی از مالکان این کارگاه می گوید: «این محصول می تواند در پوسالِ خانگی (کود حاصل از تجزیه پسماندهای آلی) به چرخه زیستی برگردد. وقتی دیگر نیازی به آن ندارید آن را در پوسال و یا حتی در خاکِ باغچه می گذارید. بعد از سه تا چهار ماه خود به خود تجزیه و جذب خاک می شود و از طرفی به دلیل اینکه  روزانه مواد های شیمیایی بسیاری تولید میشود و در طبیعت  اثرات مخربی به جای میگذارند ،این امر می تواند تا حدودی میتواند  به حفظ محیط زیست و بقایای بهتر خاکها و رشد گیاهان نیز کمک کند.

این طرح مورد استقبال کشاورزان و حافظان محیط زیست قرار گرفته است چرا که در سالهای اخیر  در این کشور کمپین ها و تظاهراتی برگزار شد. توسعه و استفاده ی بی رویه از مواد شیمیایی سبب شده بود ، خسارت های بسیاری به محیط زیست وارد شود و از طرفی این امر سبب به خطر افتادن گونه های حیوانی و زیست محیطی در طبیعت شده بود .

با ارائه ی این طرح و شروع تحقیقات و آزمایش  و پیشرفت چرخه ی بازیافت سبب شده است ،رویه ی زندگی مردم دچار تغییرات عظیمی شود و روز به روز   شاهد روش ها و راهکار های بهتری را در زمینه ی  بازیافت و کمک به حفظ طبیعت و محیط زیست  باشیم .

گردآوری: سایه اقبال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید