آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

افزایش تقاضا برای بسته بندی های جایگزین

در ادامه می‌خوانید

روند رو به‌رشد به سمت اقتصاد چرخه‌ای و مصرف‌‌کنندگان آگاه از محیط‌زیست، تقاضا برای مواد بسته‌بندی جایگزین مانند کاغذ یا مواد کاملاً قابل بازیافت را افزایش می‌دهد. همراه با تامین‌کنندگان پیشرو تجهیزات بسته‌بندی، تولیدکنندگان مواد غذایی و غیرغذایی نيز سخت کار می‌کنند تا مفاهیم بسته‌بندی جایگزین را به پایه اصلی محصولات خود تبدیل کنند.

Torsten Sauer، مدیر پایداری  Syntegon، در مورد نقش مهمی که مواد بسته‌بندی جایگزین می‌توانند در رویکردی متمایز به پایداری ایفا کنند، صحبت می‌کند.

برای چندین دهه، صاحبان برند و مصرف‌کنندگان، مواد بسته‌بندی را بر‌اساس پارامترهای مشخص شده انتخاب می‌کردند: هزینه‌های تولید، ظاهر، خواص محافظتی، ماشین‌کاری و جذابیت قفسه. لمینت‌های پلاستیکی چند‌لایه اغلب انتخاب بهینه بوده‌اند. با این حال، در سال‌های اخیر، انتظارات مصرف‌کنندگان و مقررات از نظر زیست‌محیطی، جنبه دیگری را به این ترکیب اضافه کرده است: استفاده از مواد در پایان عمر.

تولیدکنندگان مواد بسته‌بندی و صاحبان برند از آن زمان به روشی بسیار جامع‌تر به بسته‌بندی محصول نزدیک شده‌اند: به‌جای صرفاً دور انداختن بسته‌بندی، کاهش، استفاده مجدد یا بازیافت مواد بسیار مهم شده است و آنها را به سمت توسعه و به‌کارگیری راه‌حل‌های جدید سوق می‌دهد، بدون اینکه پارامترهای فوق به خطر بیفتند.

بر این اساس، راه‌حل‌های جایگزین به چیزی فراتر از مواد با منبع تجدیدپذیر و فرآیندهای تولید اصلاح‌شده نیاز دارند: در کنار هزینه‌های تولید پایین، جذابیت بالای قفسه‌بندی و محافظت بهینه از محصول، پایان معنی‌دار در انتهای مصرف نیز برای این راه‌حل‌ها ضروری است تا خود را به‌عنوان جایگزین‌های بادوام معرفی کنند. در میان انواع مواد پایدار، دو مورد با موفقیت بین همه این معیارها تعادل برقرار می‌کند: محلول‌های مبتنی بر کاغذ و فیلم‌های تک‌ماده قابل بازیافت.

کاغذ: پایدار، تثبیت شده و همه‌کاره

مصرف‌کنندگان به‌ویژه نسبت به انواع بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر حساس هستند، زیرا آنها آن را به‌عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای پلاستیک‌های معمولی می‌شناسند. این مواد از کاغذ با پوشش عملکردی نازک ساخته شده‌اند تا خاصیت مانع و آب‌بندی حرارتی را ارائه دهند. با توجه به مفهوم اقتصاد چرخه‌ای، راه‌حل‌های مبتنی بر کاغذ بهینه هستند زیرا می‌توانند به‌خوبی بازیافت شوند، بنابراین چرخه عمر طولانی را تضمین می‌کنند.

در حالی‌که پردازش کاغذ برای بسته‌بندی ثانویه و نهایی به‌خوبی تثبیت شده است، عمدتاً به دلیل ماشین‌کاری خوب آن، هنوز قلمرو ناشناخته‌ای برای استفاده از کاغذ به‌عنوان بسته‌بندی اولیه وجود دارد. در حال حاضر، مواد مبتنی بر کاغذ به‌طور گسترده‌ای برای تولید سبک‌های بسته‌بندی اولیه شناخته‌شده برای محصولاتی با نیازهای عادی، مانند کیسه‌های عمودی برای پاستا، شکر یا آرد استفاده می‌شود.

توسعه‌ کاغذ راه‌حل‌های بسته‌بندی را با ویژگی‌های بهبود یافته ارائه می‌کنند، در نتیجه فرصت‌هایی را برای طیف وسیع‌تری از کاربردها که فراتر از گزینه‌های بسته‌بندی سنتی، عمودی و افقی هستند، باز می‌کند.

با این حال، این مواد جدید با مجموعه‌ای از چالش‌های جدید نیز همراه هستند که سازندگان ماشین‌ها را در موقعیت سختی قرار می‌دهند. بسته‌بندی کاغذی باید دارای یک پوشش بسیار نازک درزگیر حرارتی باشد تا برای بازیافت مناسب باشد. با این حال، این لایه‌های نازک باعث تولید مواد بسیار کمتری می‌شوند که این امر را به سازندگان ماشین واگذار می‌کند تا راه‌حل‌هایی برای دست نخورده نگه‌داشتن مواد حساس در طول پردازش بیابند. علاوه بر این، پوشش نازک مهر و موم حرارتی کاغذ به سرهای آب‌بندی مخصوص توسعه‌یافته نیاز دارد تا مهر و موم‌های محکمی ایجاد کند که از محصول داخل محافظت می‌کند.

به همین دلیل است که سازندگان ماشین‌ها برای پردازش و رسیدگی به کاغذهای مانع مهر و موم شده، که می‌توانند تا 90‌درصد محتوای کاغذ داشته باشند، به لفاف‌های جریان افقی نوآورانه و کیسه‌های عمودی متکی هستند. این ماشین‌ها تمام مدل‌های کیف از‌جمله کیف ایستاده جذاب doy  را بدون پارگی یا چروک شدن مواد حساس تا و بسته‌بندی می‌کنند.

علاوه بر این، تولیدکنندگان مجبور نیستند کارایی را به‌خطر بیندازند، زیرا آنها می‌توانند با بسته‌بندی‌های کاغذی به همان سرعت پردازشی دست یابند که با فیلم‌های پلاستیکی معمولی انجام می‌دادند. مصرف‌کنندگان در حال حاضر این راه‌حل‌های نوآورانه را در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها می‌بینند که برای محصولات بیشتر استفاده می‌شود.

نوع جدیدی از فیلم

فیلم‌های تک‌ماده گزینه دیگری برای بسته‌بندی پایدار مواد غذایی و در عین حال کاهش محتوای پلاستیکی هستند. پلی‌پروپیلن یا پلی‌اتیلن کاملا قابل بازیافت می‌تواند به‌عنوان بسته‌بندی اولیه برای محصولات حساس با نیازهای مانع بالاتر مانند میله‌ها، کوکی‌ها و کراکرها باشد. با این حال، صاحبان برند باید هنگام استفاده از فیلم‌های تک‌ماده به‌جای کامپوزیت، از برخی تفاوت‌های کلیدی آگاه باشند.

سازه‌های تک‌ماده، به‌ویژه بر پایه پلی‌اتیلن، ممکن است به فناوری آب‌بندی اصلاح‌شده، به‌ویژه در محدوده خروجی بالا نیاز داشته باشند. به دلیل حساسیت به دما، لایه بیرونی ماده فقط می‌تواند زمان‌های کوتاهی درزگیری را تحمل کند و در نتیجه پنجره‌های آب‌بندی بسیار کوچکتری ایجاد می‌شود. در عین حال، انرژی ورودی ناکافی منجر به آب‌بندی ناکافی می‌شود.

با کامپوزیت‌های مقاوم در برابر حرارت، این مشکل وجود ندارد. با این حال، در مورد مواد تک حساس به حرارت، می‌تواند به‌راحتی منجر به سیل معیوب و محصولات آسیب دیده شود. برای ایجاد درز کامل با استفاده از فیلم‌های تک‌ماده در سرعت‌های مختلف فیلم و انرژی ورودی ثابت، سه پارامتر آب‌بندی فشار، دما و زمان باید به‌طور بهینه هماهنگ شوند. مطمئن‌ترین شرط تولیدکنندگان مواد غذایی، تکیه بر شرکای قوی عمدتاً تامین‌کنندگان مواد و سازندگان ماشین‌ها برای دستیابی به نتایج بهینه در طول زنجیره ارزش است.

یک اندازه برای همه مناسب نیست

زمانی که بحث ضایعات پلاستیکی برای اولین‌بار مورد توجه قرار گرفت، احساسات مصرف‌کننده بالا بود و صنعت باید به سرعت پاسخ‌ها را پیدا می‌کرد. راه‌حل آن این بود که به سرعت از شر پلاستیک خلاص شوید. صاحبان برند از آن زمان به بعد رویکرد تحلیلی متفاوت‌تری را اتخاذ کرده‌اند که فراتر از حوزه کاری شرکت خود را در نظر می‌گیرند. ویژگی‌های محصول، مقررات خاص کشور و عادات مصرف، استراتژی‌های مورد به مورد را ضروری می‌کند.

زیرساخت‌های بازیافت نیز نقش اساسی در استفاده مجدد یا بازیافت بسته‌بندی دارند. برای مثال، بسیاری از کشورهای اروپایی، جریان‌های زباله‌ای دارند که امکان بازیافت مؤثر و در نتیجه استفاده از جایگزین‌های مبتنی بر کاغذ یا تک‌مواد را فراهم می‌کنند. در سایر نقاط جهان، جایی که دفن زباله هنوز معمول است، راه‌حل‌های زیست تخریب‌پذیر مناسب‌ترین بسته‌بندی پایدار را ارائه می‌دهند.

انتخاب مواد نیز به‌شدت تحت تأثیر محل مصرف قرار می‌گیرد: اگر مصرف‌کنندگان احتمالاً بسته‌بندی را از طریق جریان‌های ثابت دور می‌اندازند، به‌عنوان مثال، هنگام مصرف در خانه، پس مواد تک قابل بازیافت بسیار توصیه می‌شود. اما هنگامی که محصولات در حال حرکت مصرف می‌شوند، همیشه خطر ریزش زباله وجود دارد، که دوباره به‌نفع راه‌حل‌های مبتنی بر کاغذ و زیست تخریب‌پذیر است. علاوه بر این، خود محصول اغلب انتخاب مواد بسته‌بندی را تعیین می‌کند.

به‌عنوان مثال شکلات را در نظر بگیرید: انواع با محتوای کاکائو بالا را می‌توان به‌راحتی در کاغذ بسته‌بندی کرد. اما به محض افزودن آجیل، مغز یا پرکننده‌های میوه‌ای، محتوای چربی محصول افزایش می‌یابد، که نیاز به خواص بازدارندگی بالاتری نسبت به کاغذ دارد. همین امر زمانی صادق است که الکل یا رایحه‌های مختلف برای دستیابی به طعم پیچیده شکلاتی به آن اضافه شود. در این موارد، بسته‌بندی پلاستیکی کاملاً قابل بازیافت ممکن است همچنان پایدارترین ماده بسته‌بندی باشد.

انعطاف‌پذیری: مسئله تجهیزات مناسب

در بیشتر موارد، تولیدکنندگان به‌دنبال بسته‌بندی محصولات خود در نسخه‌های پایدارتر از قالب‌های بسته‌بندی موجود هستند و در عین حال از خواص جلوگیری‌کنندگی، ماشین‌کاری و در دسترس بودن مواد بهینه، اطمینان داشته باشند. بنابراین، توانایی پردازش مواد مختلف برای حفظ مزیت رقابتی در بازار مواد غذایی و تامین نیازهای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان بسیار مهم است.

از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان ممکن است تصمیم بگیرند نسخه‌های بسته‌بندی پایدارتری از محصولات محبوب موجود را تنها به‌تدریج عرضه کنند، ماشین‌های آن‌ها باید انعطاف‌پذیر باشند و بتوانند مواد مختلفی را پردازش کنند. کامپوزیت‌های معمولی، مواد مبتنی بر کاغذ و محلول‌های تک‌ماده قابل بازیافت از آن جمله‌اند. انتخاب تجهیزات ماشینی که به راحتی قابل بازسازی هستند، تضمین می‌کند که تولیدکنندگان می‌توانند بین گزینه‌های بسته‌بندی به‌طور انعطاف‌پذیر انتخاب کرده و همچنان مقررات صنعت در حال تغییر و روند مصرف‌کنندگان را رعایت کنند.

جابه‌جایی مرزها با بسته‌بندی‌اي که فراتر از محافظت از محصول است

در آینده صنعت، بسته‌بندی‌های پایدار و همچنین مفاهیمی که مرزهای بسته‌بندی بهینه را در نظر می‌گیرد، فراتر خواهد برد. امروزه، صاحبان برند، تامین‌کنندگان مواد و سازندگان تجهیزات برای توسعه سبک‌های بسته‌بندی کاملاً جدید که فراتر از محافظت از محصول است، همکاری می‌کنند. به‌عنوان مثال، ارائه‌دهندگان بازیافت در حال حاضر از نزدیک با تامین‌کنندگان مواد برای ساده کردن فرآیندهای بازیافت کار می‌کنند.

ایده این است که با اسکن کدهای QR روی مواد بسته‌بندی، شرکت‌های بازیافت می‌توانند به اطلاعات مربوط به محصولی که در داخل بسته‌بندی شده است، دسترسی پیدا کنند. این کدها می‌توانند در حین تولید خود مواد چاپ شده یا در هنگام پردازش و بسته‌بندی اضافه شوند. این اطلاعات به بازیافت‌کنندگان کمک می‌کند تا مواد تمیز را راحت‌تر از مواد آلوده جدا کنند و مواد بازیافتی را با‌کیفیت بهتر تولید کنند.

مفهوم نوآورانه دیگری که ارزش توجه به آن را دارد، فناوری شکل‌دهی کاغذ است. نوآوری‌های کنونی در شکل‌دهی کاغذ در حال حاضر جایگزین‌های پایداری را برای محصولات اصلی در سوپرمارکت‌ها ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، تاول‌های کاغذی برای مواد مغذی و بسته‌بندی سینی کاغذی مهر و موم شده برای پنیر اخیراً عرضه شده است. با این حال، این فناوری این پتانسیل را دارد که مرزها را حتی بیشتر کند.

هدف نه‌تنها رسیدن به اهداف پایداری، بلکه ارائه ارزش افزوده در همان زمان است، به‌عنوان مثال، اندازه‌های راحت‌تر، ظاهری ممتاز یا تجربه بسته‌بندی کاملاً جدید. نه‌تنها اسپری‌ها و مرباها، بلکه لوازم الکترونیکی، محصولات مراقبت از دهان و شخصی و حتی لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد مغذی را می‌توان در بسته‌های کاغذی و غلاف شکل بسته‌بندی کرد.

با ساختار محکم، قابلیت چاپ و انعطاف‌پذیری شکل، می‌توانند نیاز به بسته‌بندی کارتن ثانویه را از بین ببرند و در نتیجه تأثیر مثبتی بر ردپای اکولوژیکی برندها بگذارند. این بسته‌ها می‌توانند به‌طور منحصر به‌فردی طراحی شوند تا توجه مصرف‌کنندگان را در قفسه جلب کنند و در عین حال بر تعهد پایداری برند تأکید کنند.

برهم زدن وضع موجود

در چندین مورد، سبک‌های بسته‌بندی جدید مانند غلاف‌های کاغذی احتمالاً راه را برای محصولات اصلاح‌شده هموار می‌کنند و حتی باعث ایجاد عادت‌های جدید مصرف‌کننده در درازمدت می‌شوند. کالاهای روزمره مانند شامپوهای مایع می‌توانند به شکل خشک تنها با کسری از حجم و وزن در سراسر زنجیره ارزش محصولات به دست مصرف‌کنندگان برسند. محصولی مانند شامپو که در بخش‌های یکبار مصرف به‌عنوان قرص‌های محلول در آب بسته‌بندی می‌شود، می‌تواند به‌طور قابل توجهی به کاهش هزینه‌ها و انتشار CO2 کمک کند و کانال‌های توزیع جدیدی مانند تجارت الکترونیک را باز کند. در مقایسه با نوع مایع آنها، این کالاهای روزمره خشک ماندگاری طولانی‌تری دارند و می‌توانند با خیال راحت‌تری مستقیماً درب منزل تحویل داده شوند.

برای استفاده از پتانسیل کامل مفاهیم بسته‌بندی آینده صنعت، سطح جدیدی از مشاوره و همکاری بین صاحبان برند، شرکت‌های بازیافت و ارائه‌دهندگان تجهیزات  مانند Syntegon  باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

منبع:

https://packagingeurope-com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید