آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

انتخاب ظرف یکبار مصرف

در ادامه می‌خوانید

پیش از این در خصوص بهترین ظرف یکبار مصرف مطلبی را منتشر کرده بودیم.

در این مطلب سعی میکنیم انواع ظروف یکبار مصرف و انتخاب  صحیح ظرف یکبار مصرف را مورد مطالعه قراردهیم. و تلاش خواهیم کرد آشنایی کلی با انواع ظروف یکبار مصرف را  توضیح دهیم.

به طور کلی ظرف پلاستیکی باید فاقد BPA باشد. این یک اصل استاندارد و بهداشتی در استفاده از ظروف یکبار مصرف است.

در هنگام استفاده از ظرف یکبارمصرف به مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید. ظروف پلاستیکی از چه مواد اولیه ای تهیه شده اند؟ اگر نسبت به مواد اولیه ظروف یکبارمصرف آگاهی داشته باشیم میتوان از محصولات پلاستیکی بهتر استفاده کرد چرا که ماهیت و کاربرد هر ظرف پلاستیکی به مواد اولیه آن وابسته است.

انتخاب ظرف یکبار مصرف پیکنیک

به عنوان مثال هر ظرف پلاستیکی را نمی توان در مایکروویو قرار داد، تنها ظروفی را می توان در مایکرویویو قرارداد که تهیه شده از جنس PP باشند و یا پلاستیک سلیکونی باشند در غیر اینصورت هیچ ظرف پلاستیکی مجوز قرارگرفتن در مایکروویو را ندارد.

عموما ظروفی که از دیگر مواد اولیه مانند پلی استایرن تهیه شده اند با توجه به درجه دمایی قابل تحمل آنها  که مثبت 80 درجه است قابلیت قرارگیری در مایکرویو را ندارد و بسیار خطرناک نیز می باشد.

همانطور که گرما میتواند برای پلاستیک خطرناک باشد  دمای بسیار پایین هم (فر درجه و زیر آن) برای بسیاری از ظروف پلاستیکی ممنوع می باشد و بیماری زاست به عنوان مثال ظروف تهیه شده از مواد اولیه پت PET مانند بطری های آب معدنی را هرگز نباید در قسمت فریزر قرارداد چرا که امکان آزاد سازی مواد مضر وجود دارد و خطرآفرین خواهد بود.

پس با شناخت اولیه و ابتدایی مواد اولیه تشکیل دهنده ظروف پلاستیکی، میتوانیم از ظروف یکبارمصرف به درستی استفاده کرد.

با توجه به کاربرد مورد نظر خودمان میتوان ظرف یکبارمصرف مشخص را انتخاب کرد.

انتخاب ظرف یکبارمصرف 2

به عنوان مثال اگر برای بسته بندی مواد غذایی و نگهداری آنها در فریزر احتیاج به ظرف داریم باید از ظروف بسته بندی مناسب تهیه شده از جنس پلی پروپیلن PP  استفاده کنیم. ظروفی که با توجه به نیاز ما میتواند دارای درب پلمپ شونده یا ساده باشد، ضخیم یا نازک باشد و بسیاری موارد دیگر که با توجه به نیاز ما انتخاب می شوند.

اگر به دنبال ظرفی هستیم که قابلیت قرارگیری در مایکروویو را داشته باشد باید از ظرفی استفاده کنیم که تهیه شده از جنس پلی پروپیلن PP  باشد، چرا که مواد تشکیل دهنده این ظروف در مقابل گرما تا +120 درجه امن هستند و هیچ آسیبی به مصرف کننده نمی رساند.

اکر به دنبال ظرفی هستید برای پذیرایی مواد غذایی سرد مانند شیرینی و احتیاج به بشقاب و پیش دستی دارین باید از ظروفی استفاده کنید که تهیه شده از جنس پلی استایرن PS باشد. پلی استایرن برای تولید انواع ظروف یکبار مصرف مانند قاشق و چنگال، لیوان، بشقاب و پیش دستی یکبارمصرف مورد استفاده قرار میگیرد. باید به این نکته دقت کرد ظروف تهیه شده از این مواد، هرگز در مایکروویو قرار نگیرد. دمای قابل تحمل و بدون ریسک این ظروف بازه دمایی 0 درجه الی 70 درجه می باشد.

اگر از ظروف یکبارمصرف PS در بازه  دمایی 0 تا 70 درجه استفاده شود به هیچ عنوان خطری مصرف کننده را تهدید نمی کند، و می‌توان از این ظروف با خیال راحت استفاده کرد و انتخاب ظرف یکبار مصرف توسط شما کاملا درست است.

انتخاب ظرف یکبارمصرف 3

بطری های موجود در بازار عموما تهیه شده از پت هستند، این محصولات را نباید در فریزر قرارداد اما در شرایط عادی به عنوان یک محصول پر کاربرد و بی خطر میتوان از آنها استفاده کرد. این محصولات توانایی تحمل دمایی بالایی را نیز ندارند، البته بطری های شاخته شده از جنس پلی پروپیلن هم تولید می شود که خواص آنها مشابه ظروف تهیه شده از PP است.

ظروف یکبار مصرف تهیه شده از آلومینیوم نیز کاربرد متنوع‌ای دارند که مصرف کننده بر اساس نیاز خود میتواند از این ظروف نیز استفاده نماید. ظروف آلومینیومی بیشتر در صنایع غذایی به عنوان ظرف بیرون‌بر رستورانی مورد استفاده قرار میگیرد. این دسته از محصولات اگر در شرایط استاندارد و مواد اولیه مناسب در زمان تولید ساخته شوند بی خطر هستند.

از دیگر ظروف یکبارمصرف موجود در بازار میتوان به محصولات کاغذی اشاره کرد، اید در نگاه اول استفاده از کاغذ به جای پلاستیک منطقی تر باشد اما فراموش نکنیم در استفاده از ظروف کاغذی برای ضد آب شدن این محصولات از یک لایه بسیار نازک پلاستیک استفاده می شود، این نکته باعث می شود در بازیافت ظروف کاغذی یکبارمصرف نیر اختلال ایجاد شود.

همچنین برای تهیه ظروف کاغذی به ناچار باید از چوب درختان استفاده نمود که این خود یک مشکل زیست محیطی میتواند ایجاد کند، به تازگی شرکتهای فعال در این زمینه از ظروف کاغذی تهیه شده از پسماند های گیاهی و کشاورزی استفاده میکنند که یک گام بلند جهت بهبود سبک زندگی و محیط زیست خواهد بود.

نوشته: ایمان مهتابی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید