آخرین مطالب مجله پیکنیک

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف فانتزی پیشگام در مجالس

ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

مزایای ظروف یکبار مصرف شفاف درب‌دار

ظروف یکبار مصرف ارزان

ارزان‌ترین ظروف یکبار مصرف

لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

آشنایی با لوازم یکبار مصرف آشپزخانه

محافظ سلفون و سلامت مواد غذایی

با محافظ سلفون می‌تونی هر غذایی تازه و سالم نگه داری

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برندینگ

طراحی لیوان یکبار مصرف راهی برای برند شدن

از ترموفرمینگ چه میدانید؟

در ادامه می‌خوانید

ترموفرمینگ روشی است که طی آن می توان ورقه های پلاستیکی را به وسیله قالب گیری به انواع محصولات قابل استفاده تبدیل کرد.
در این فرآیند به ورقه های پلاستیکی حرارت داده می شود تا جایی که مرحله ی شکل دهی آن ها را آسان سازد. پس از خشک شدن آنگاه می توان مواد پلاستیکی اضافی را برش دهیم تا محصولی قابل استفاده را به دست آوریم.

ظرف ترموفرمینگ

از 3روش اصلی ترموفرمینگ می توان روش خلاء، فشار و مکانیکی را نام برد.

روش خلاء:

در روش خلاء از حرارت و فشار بهره می گیریم تا مواد پلاستیکی در تماس با سطح، قالب گیرد و سپس عملیاتی بر روی آن انجام پذیرد تا به شکل مورد نظر دست پیدا کنیم.

روش فشار:

روش فشار از جهات مختلفی به روش خلاء شباهت دارد اما با این تفاوت که نیروی فشار هوای اضافی موجود در این مرحله باعث حرارت دیدن ورق و انعطاف پذیری آن می شود به نحوی که با توجه به شکل قالب تغییر شکل دهد.
این فشار باعث می شود تا جزئیات و بافت بیشتری به دست آید. با استفاده از این روش زیبایی و ظرافت بیشتری را به دست می آوریم.

روش مکانیکی:

در این روش ورقه ی ترموپلاستیک با ابزار آلات حرارت داده می شود و مواد پلاستیکی به صورت یک دست در می آید سپس در سطح قالب قرار می گیرد و از طریق فشار پانچ، هوای بین آن ها تخلیه می شود و توسط پمپ تخلیه، مواد پلاستیکی به شکل قالب در می آید.

ترموفرمینگ

روش ترموفرمینگ به دلیل استفاده نکردن از مواد اضافی و فرآیند شکل دهی با ظرافت و با بهترین کیفیت از دیگر روش ها متمایز شده و مورد استقبال بسیاری از تولید کنندگان قرار گرفته است.

یکی از پر کاربردترین و پرمصرف ترین وسایل ساخته شده با روش ترموفرمینگ، ظروف یکبار مصرف، بسته بندی مواد غذایی و ظروف مایکروویوی هستند که با مواد پلاستیکی و یا فوم ساخته می شوند.

این ظروف انواع مختلفی دارد که برخی از آن ها برای مصارف کوتاه مدت و برخی برای مصارف بلند مدت مناسب هستند. روش به کار رفته برای هرکدام از این ظروف متفاوت است.
ترموفرمینگ همچنین برای تولید برخی محصولات دارویی و الکترونیکی، ابزار های کوچک، اتصال دهنده ها، اسباب بازی ها، تنه ی قایق و …مورد استفاده قرار می گیرد.

ظرف ترموفرمینگ

همانطور که قبلا هم بر آن اشاره کردیم، ترموفرمینگ یک فرآیندی است که شامل گرم کردن یک ورق پلاستیکی (ترموپلاستیک) که به نوعی از پلاستیک ساخته شده از رزینهای پلیمری اشاره دارد که هنگام گرم شدن، یکدست می شوند)) می باشد تا حدی که می توان آن ها را شکل داده یا خم کرده یا کشانده. سپس آن را به شکل قالب در آورده و پس از خنک کردن به شکل مورد نظر دست پیدا خواهیم کرد اما این روش مثل سایر روش ها مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مزایا:
  1. با روش ترموفرمینگ کیفیت و دوام در مقایسه با روش های دیگر وجود دارد.
  2. تولید سریع محصول با این روش امکان تحویل به موقع را فراهم کرده است.
  3. این فرآیند تولید، طیف گسترده ای از محصولات ساخته شده سفارشی را امکان پذیر می کند زیرا تصور می شود تنها روشی است که با استفاده از آن می توان ورق های پلاستیکی را بزرگتر قالب گیری کرد.
  4. محصولات پلاستیکی تولید شده توسط این فرآیند قادر به پاسخگویی به نیاز شرکت هایی هستند که خواهان ابعاد بسیار خاص هستند علاوه بر این، آن ها کاملا سازگار با نیاز های مشتریان هستند.
  5. در این روش می توان انواع همه ی پلاستیک ها استفاده کرد که در مورد سایر روش ها این گونه نیست.
  6. هزینه های مربوط به ابزار سازی و مهندسی بسیار اندک است که این یکی دیگر از مزایای بزرگ دیگر نسبت بر روش های دیگر است. زیرا این فرآیند را برای توسعه نمونه ی اولیه و کم حجم ایده آل می کند.
معایب:
  1. در طی این فرآیند ورق های پلاستیکی که در حالت پایدار قرار دارند می توانند به دلیل کشش بیش از حد در دمای خاص شکسته شوند. این به نوبه خود منجر به اتلاف پلاستیک و حدود 20% استفاده ی مضاعف از آن می شود که منجر به هزینه های بالاتر فرآیند می شود.
  2. به دلیل استفاده از ورق های پلاستیکی با کیفیت تر، این روش نسبت به سایر روش ها حدود 50% پر هزینه تر است.
  3. در این فرآیند فقط از یک قسمت قالب می شود استفاده کرد.
  4. گرچه ترموفرمینگ یک فرآیند پر هزینه است، اما به دلیل تولید محصولات با کیفیت بالا در طیف گسترده ای از اندازه ها و طرح ها بسیار محبوب است.

محصولات ترموفرمینگ را میتوانید از طریق وبسایت پیکنیک خریداری کنید.

تالیف و ترجمه: نیلوفر عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارتباط با کارشــناسان فــروش،
نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود را وارد کنید